Nu blev jag så där trött igen!

Söndagmorgon, sitter och slappar framför 4´ans morgon-TV. Det blir reklam... mobilt bredband. En mansröst som talar vackert om den svenska naturen. Likt en sagoberättare lotsar han oss fram genom vackra skogsvyer, och där...där hittar vi ett mobilt bredband som "fungerar här ute". Och, sist men inte minst kommer en liten Tingeling med sländvingar flygande och med sitt trollspö viftar över tangentbordet på denna gula laptop.
Fy va trött jag blir. Känner att jag inte orkar med all reklam som fullkomligt vräker fram i TV... reklam om mobiltelefoner, bredband, trådlöst, trådlöst, trådlöst men ack så tanklöst...

Här sitter jag med mitt morgonte sakta smältande i munnen och vet... VET att den lilla söta Tingeling inte klarar av strålningen från trådlösa tekniska grunkor. VET att hon är en av de mest utsatta och mycket ömtålig.

Våra insekter är på väg bort... men vad gör det, om vi kan surfa trådlöst ute i kohagen?
Vi får mindre och mindre med frukt och bär när insekterna försvinner... men vad gör det, när vi hellre sitter framför en trådlös laptop och käkar E-ämnen och dricker Coca cola än går ut i naturen?
Vi får genetiska skador, vi har ihjäl vår natur, vi plågar våra djur... men vad gör det, när vi kan sms´a vår kompis och fråga: Va gör du?
Vi tjänar inga pengar på tekniken - men betalar villigt. Tjänar pengar finns det andra som gör istället, hutlösa summor!!! Men va gör det att vi blir lurade, när vi kan sitta bland kompisarna och visa vilken ny, fräck och teknikfullt "packad" mobil vi har?
Vad gör det att vi blir sjuka, när vi kan ligga i sängen och lyssna på musik i mobilen. Med klockradion och DECT-telefonen på nattduksbordet och laptopen bredvis oss i sängen. "Strålande tillvaro?" Jojo...
 
När fick Du vindrutan på bilen full av insekter senast? Så där mycket som jag minns vi hade när jag var liten (60- 70-talet). En sån massa insekter att mamma åkte till macken och inhandlade specialgjorda, hårda, gula insekts-svampar till vindrutan?

Nä fy fan va trött jag blir - jag går och lägger mig igen...