Vad jag håller på med?

Får ibland frågan varför jag själv har mobil och varför jag använder datorn så flitigt om jag nu är sådan motståndare till allt sånt...
Jag har aldrig sagt jag är motståndare till utveckling eller teknik. Däremot anser jag att man inte behöver gå till överdrift med tekniken. Vi kan stanna med utvecklingen på en nivå som inte är hälsofarlig. Bara för att myndigheter, svenska försvaret och andra större "enheter" behöver en avancerad teknik så betyder det inte per automatik att du och jag, en 7-åring eller andra helt vanliga människor behöver mobiler som man i princip kan flyga till månen med.
Min första mobil, som man bara ringde på och ibland skickade sms - den var fullt tillräcklig.
Om jag i dag går in i en affär och frågar efter en mobil med bara dessa funktioner tittar dom på mig som om jag vore en idiot. Det finns inte sådana, upplyser de mig om. Det finns ingen efterfrågan på dylika telefoner.
Och VEM, jag undrar VEM har skapat efterfrågan på de överkvalificerade mobiler vi har i dag? Inte sjutton är det jag i alla fall...