Hej på Er igen!

Det har varit lite mycket ett tag. Jobb, åsknedslag i datorn och annat. Men nu har det lättat lite.
Har funderat på dagens ungdomar. Eftersom jag haft fem stycken anställda i sommar kan jag nog påstå att jag fått lite mer insikt i ämnet.
Min fråga är först och främst: VAD I HELVETE GÖR SKOLAN EGENTLIGEN???
Tänk Er följande...
16-årig tjej med jättebra slutbetyg i nian, funderar på att bli polis... står i ett kafé och säljer fika till besökare. En kund köper kaffe 10 kr, bulle 10 kr, rulltårta 10 kr...
Hon tar upp miniräknaren slår in alltihop och säger: 30 kr tack...får en hundralapp, tar upp miniräknaren igen och ger kunden sina pengar.
En kille säljer smörgås 35 kr och kaffe 10 kr, får betalt en hundralapp och ska ge tillbaka 65 kr. Vid påstötning och försök att lära honom räkna baklänges begriper han ingenting, ber honom då ta miniräknaren... men den vet han inte hur man gör med. Han är 17 år.
Ytterligare en lägger ihop smörgås 35 kr och kaffe 10 kr med miniräknare, får en 50-lapp, tar upp miniräknaren och ger sen kunden 5 kr tillbaka.
?????????????????????????????????
Vad gör skolan? Dessa ska vidare till gymnasiet... Okej, man kanske kan kräva större intresse hos dagens ungdomar, att själva ta initiativ... att själva vilja lära sig...
Men, NÄR JAG GICK I SKOLAN (!) då var miniräknare förbjudna. Man var tvungen att kunna räkna innan man fick använda den. Räkna med papper och penna, räkna huvudräkning och kunna gångertabellen. SEN KANSKE man fick använda miniräknaren. Men på proven var de förbjudna.
I dag heter det: Dom kommer ju ändå att använda miniräknaren efter skolan, så dom kan lika gärna använda den i skolan direkt.
Det stora problemet är ju att man lurar ungdomarna. Hur ska de kunna kolla en löneavi, räkna ut sina deklarationer, ha koll på sina konton - om dom inte ens kan tians gångertabell. Och dessa ungdomar är vår framtid.
Till sist... ungdomarna är ju bevisligen godkända i ämnet???
Än en gång... Gud hjälpe oss för dagens lärarkår!