Strålning och insekter

Att EMF (Elektromagnetiska fält, strålning) påverkar våra insekter har vi länge kunnat läsa om. Främst vad gäller bina och att de minskat drastiskt i antal världen över. Men vad händer då om alla insekter försvinner? För att få svar på denna fråga mailade jag Jourhavande biolog (jo det finns en sådan). Lars-Åke Janzon fil dr, 1:e intendent Naturhistoriska riksmuseet i Stockholm.
Min fråga var: Vad händer med all växtlighet om alla insekter skulle försvinna? Och hur påverkar det födan för människor? Skulle vi svälta ihjäl?

Svaret blev:
"Frågan är inte så enkel att svara på som det tycks. Många växter är vindpollinerade, vilket inberäknar gräs (alltså alla sädesslag också), som alltså inte alls störs. Vidare störs ej heller växter som är självbefruktande, apomikter eller som förökar sig på annat sätt som ex med groddknoppar, utlöpare.
Vidare är många växter två- eller fleråriga, varför få skulle gå under.
De som kanske skulle få det svårt är de strikta 1- eller 2-åriga växter samt en hel del fruktträd och bär. Å andra sidan kan de flesta växter med lätthet klara sig eftersom det finns frö i marken som kan klara en tvåårsperiod utan nytillskott.
Med andra så skulle några växter drabbas och vi skulle se mindre av ex äpplen, päron, blåbär och andra bär. Vänligen Lars-Åke Janzon...
PS Var snäll och tänk på miljön innan du skriver ut detta e-mail"

Rockester: Ser Ni det jag ser i svaret? Ingen oro alls... det finns ju frön som klarar sig i jorden upp till två år. MEN SEN DÅ? Gräs och säd är vindpollinerade och påverkas inte alls. Vi skulle se MINDRE av äpplen, päron, blåbär etc... Hur länge skulle den minskningen pågå? Och sen då?
Nåväl, jag nämnde aldrig EMF i min fråga, då erfarenheten säger mig att svaret då helt skulle utebli, eller total förnekelse gällande problemet skulle infinna sig.
Jag är heller ingen biolog, men tanken är ändå skrämmande. Försvinner våra insekter - då försvinner vi också i längden. DET är jag övertygad om.
Men han tycker att jag ska tänka på miljön när ja skriver ut mailet. Ja jösses!