Siku - isbjörnsunge...

En liten isbjörnsunge född på en djurpark. Mamman producerade ingen mjölk och dag två tog personalen hand om den lilla ungen. De får nu se efter den 24 timmar om dygnet i ett helt år. Vilket de gärna gör, förtäljer historien.

Romantiskt så det förslår, eller hur?! Men mitt i allt detta gullande blir jag heligt förbannad. Samtidigt som de tar hand om denna lilla unge fortsätter den moderna industrin att agera på ett sätt som fullständigt utarmar naturen. Och... i förlängningen får polarisarna att smälta. Vilket gör att isbjörnarna inte får tillgång till den is de behöver och därmed riskerar att drunkna. Bilden på den magra isbjörnen som klänger sig fast är inte lika "gullig", eller?

Detta är faktum som vi bör ta med när vi sitter och småleende tittar på följande länk.

Och en fråga jag ställer mig är också... varför producerar inte mamman mjölk? Detta tar ju udden av "gullandet" - tycker i alla fall jag.

Visserligen tror djurparken att man kan uppmärksamma pproblemet med isbjörnar och polarisarna genom Sikus popularitet. Men frågan är om de som verkligen kan göra något åt den saken bryr sig om detta. Vi kan väl bara hoppas.

Nåväl, vi får trots allt glädjas åt den lilla isbjörnsungens framgång, men nog är det väl legalt att bli förbannad på mänskligheten. (Naturligtvis ingen skugga över djurparken, de gör ett mycket bra jobb). 

Här är länken: http://tv.expressen.se/nyheter/utrikes/1.2660066/isbjornsungen-siku-allas-alskling
Ungen finns på djurparken Djursland, Jylland, Danmark.