Facebooks verkliga "Jag"!

Har funderat väldigt mycket över Facebook den senaste tiden. Som ni vet har jag ju vid två tillfällen haft profiler där - men de är nu raderade. Kan inte riktigt förlika mig med tanken att Facebook skulle vara något "för folket" eller att "främja våra kontakter med vännerna".
Det är något som inte stämmer. Något som känns väldigt, väldigt fel!?

Facebook finns över hela världen, i alla hem... uppladdade på varje dator. Din, min, våra barns, grannens. Europa, Asien, Mellanöstern... ja överallt.
Mina tankar har sökt någon bra liknelse, något enkelt och greppbart som jag kan använda för att klargöra min oro över fenomenet Facebook.
Så plötsligt fanns det där, så himla självklart att jag blev riktigt arg jag inte kommit på det tidigare.

Det började i Tunisien. Fortsatte över Egypten, Iran, Libyen, Jemen... Överallt är det Facebook-upprop som fått folk ut på gatorna, demonstrerande sin vilja och längtan efter frihet och demokrati. Facebook-grupper där man inte alltid kunnat spåra uppkomsten. Och vem... VEM vinner på detta? Vilket land har mest att tjäna på att det blir oro i Mellanöstern och arabstaterna? Och till sist... vilket land kommer grundaren av Facebook ifrån?

Svar: USA.

Så därför gott folk, blir min jämförelse slående och jävligt bra (om jag får säga det själva). Och det faktum att ingen har ifrågasatt Facebooks medverkan i det hela gör saken ännu märkligare. Inblandningen från Facebook ses som en självklarhet helt utan frågetecken ? ? ?

Nåväl. Min liknelse då? Jo, Facebook är inget annat än en gigantisk och maktfullkomlig Trojansk häst.
I skenet av att vara till glädje för människor världen över, något som ska skapa kontakter och grunda vänskapliga band - har Facebook tagit sig in där det varit omöjligt för all slags media att få fotfäste. Facebook har blivit den perfekta plattformen för "Maktens Män" ...hmm och kvinnor?... - en plattform varifrån det går att påverka och styra länder i precis den riktning vissa ??? själva önskar. En plattform som i slutänden legaliserar USA´s så välkända humanism... Dvs att komma till undsättning när människor förtrycks. Att hjälpa länder in i demokratins varma och trygga famn. Allt understött av amerikanska soldater och amerikanska pengar.

I Iran har hästen redan hetsat folket så till den grad, att de styrande nu skyller demonstrationer och allt på oppositionen - och nu vill hänga samtliga oppositionella politiker. Detta gott folk, är precis det tecken som USA väntat på.
Nu kan de öppna magen på sin Trojanska häst, släppa ut krigarna och ta över hela landet. Självklart i humanismens och demokratins tecken.

Genialiskt, helt otroligt genialiskt, må jag säga!