Sjukhus eller Friskhus?

Har ju berättat tidigare om min gode vän som fått cancer. Det är snart sju veckor sedan min käre vän fick sitt cancerbesked. Sedan den dagen har det inte varit tal om nån behandling av något slag... de har tydligt sagt att det är svårt att göra något åt det, att det gått för långt. Trots detta fick min vän en kallelse till Sahlgrenskas lever-team. Planerad resa dit i morgon tisdag.
Min vän la in sig själv i lördags på sjukhuset då det tillstött komplikationer.
I dag måndag fick han lavemang och sa då till sköterskan att "detta är den första behandlingen jag fått sedan cancerbeskedet"... varpå sköterskan blev helt häpen och bestört.
Vi vet ännu inte om det blir någon resa till Sahlgrenska... men det märkliga är (tycker jag) att sjukvården / läkarna inte gjort något alls under dessa sju veckor. Vilket har lett till att sjukdomen har bitit sig fast och etablerat sig ytterligare. Så... om det var för sent för sju veckor sedan? Ja då är det väl dubbelt dubbelt för sent nu.
Vi omkring... anhöriga och andra fattar ZERO... Om det blir någon resa till Sahlgrenska i morgon? Ja... det återstår att se...
Tre timmar sedan jag skrev detta inlägg. Vi åker till Göteborg i morgon. Intressant...
 
Sjukhus är och förblir sjukhus - INTE friskhus. Läkare är och förblir sjukvårdare och försäljare - INTE friskvårdare med holistiskt tänk... tyvärr!
 

(Nedan en flygbild över Kärnsjukhuset i Skövde)