Pandemier?

"En av fem drabbade dör.

Den nya fågelinfluensan H7N9 riskerar att bli en global dödsvåg.

– Det är inte frågan OM man får en pandemi utan NÄR den kommer, säger Björn Olsen, professor i infektionsmedicin vid Uppsala universitet."
Björn Olsen har skrivit en bok och här följer länken till en intervju med honom.

http://www.ur.se/Produkter/160635-En-bok-en-forfattare-Bjorn-Olsen

Han är helt fantastisk när han talar i ämnet, jag gillar hans sätt att se på människan. Men att han kallar förra årets svininfluensa (som började i Mexico City) för en pandemi... Han säger: ""En pandemi är något som "reser runt jorden" och handlar inte om hur många som dör eller hur allvarlig den är"". Okej, det var nytt för mig. Så har det inte låtit i media de senaste åren, men men...

Nu härjar det en ny form av fågelinfluensa i Kina. Vi får se bilder på människor med munskydd som går runt i det stora landet i Öster... Det varnas i media för en ny stor pandemi. Om jag blir rädd?
 
Nej, jag blir inte rädd. Dom amerikanska läkemedelsföretagen kan nu göra ett nytt vaccin och tvinga på alla människor - därför går dom nu ut med denna varning att "just denna virus har vi aaaaldrig sett förr och det finns iiiiingen vaccin mot just detta". Sanna mina ord... snart har något stort läkemedelsföretag gjort vaccin till just denna virus (fägelinfluensan H7N9) och så ska vi gå ner på knäna och tacka för det. Pengar pengar pengar!!!
 
Att detta skulle vara konspirationsteorier tycker jag synd om. Frågan är väl snarare hur vi, du och jag, ska kunna lita på alla rapporter som dyngas ut ur TV-rutan när det gäller virus, pandemier och andra länder. Hur ska vi veta att detta stämmer? Hus ska vi kunna dubbelkolla? Ska vi åka till Kina och fråga? Kanske ringa deras ambassad och kolla? Vem gör det?
 
Nej. Med det senaste vaccinet i frisk minne vill jag nog påstå att mina teorier snarare är en sanning än en konspiration. För de enda som tjänade på vaccinet som drog fram över vårt land förra gången... det var de stora läkemedelsföretagen i väster. Inte Du och Jag!