Sjukvården både kränker och förargar!

Min man är en mycket aktiv person. Arbetar sex dagar i veckan i sitt byggföretag, går långpromenader varje morgon på över timmen, äter bra, dricker måttligt och nyttjar inte tobak.
Sedan 1,5 år tillbaka har han haft ont i en axel. Det har varit många besök hos kiropraktor, akupunktur, träningsscheman och behandlingar. Då jag själv är friskvårdsterapeut har jag hjälpt honom i vardagen på alla tänkbara sätt.
Till slut gick det inte längre att bara använda det som kallas "alternativa" metoder. Han var så uppgiven över smärtan att han gick till VC och bad om medicin. Inflammationshämmande tabletter som gjorde lite skillnad i början, men efter ett tag blev det kass igen och faktiskt sämre. Nytt besök på VC och denna gång en cortisonspruta i axeln... vilket jag absolut INTE gillade.
Det var ok några dagar, sen började värk och rörelsebegränsningar igen... ännu värre.
Nytt besök på VC. Denna läkare hade då helt annnan syn på smärtan och säger att man INTE ska ge cortisonsprutor alls, för det förstör vävnaden. Så det blev remiss till röntgen istället.
Det gick fort och resultatet kom... axeln är helt utsliten! Hoppsan... då blir det nog ortopeden, dom är kunniga... blir säkert bra.
 
Vi har alltså i över ett års tid behandlat min mans axel på alla tänkbara sätt, med olika träningsprogram, kiropraktorer, akupunktur och personliga tränare. Sen gick han vårdsvängen med traditionella läkarbesök. Vad tror ni resultatet av det blev?
Jo, i går kom ett brev på posten från läkaren på VC´en. Jag läser:
"Vi har fått ett svar från Ortopeden och innan de tittar på dig vill de att du skall ha prövat och gå hos sjukgymnast. Tacksam därför om du tar kontakt med sjukgymnastiken på orten. Blir du inte bättre efter det är du välkommen att kontakta mig igen. Då skriver jag en ny remiss till Ortopeden."
 
Hur förbannnnad jag blev går inte med ord att beskriva. VILL dom inte hjälpa honom eller? Varför ska han gå till en sjukgymnast med en helt utsliten axel? Vad ska dom göra som vi inte redan gjort/prövat? Tilläggas kan att just vår sjukgymnastmottagning här på orten är full av idioter!! Jo, det är sant. Det spelar ingen roll om du kommer dit och har ont i nacken, ryggen, knäna eller fötterna - så får du ett exakt likadant träningsprogram och exakt likadant gummiband - som du skickas hem med för egenträning. Ingen anpassning av skadestället precis, inget anatomiskt tänk alls. Inget snack om fäste och ursprung för olika muskelgrupper. Samma behandling till allt, typ - "Ge dom ett gummiband så blir allt bra"! Vidareutbildning? Kolla upp nya rön? Nytänk? Det finns inte hos dessa skolsjukvårdens sjukgymnaster inte!
Dit går INTE min man... över min döda kropp! Tilläggas kan att han jobbar i Norge... något som läkaren tydligen inte tagit med i beräkningen.
 
När jag ringde min man i Norge, blev han ledsen. Han kände sig förolämpad och uppgiven.
 
Har sökt läkaren i dag. Men han har semester tills på tisdag, då skulle han ringa upp lovade dom. Och det var nog bra det... att han inte var där menar jag. Då hinner ilskan och frustrationen sjunka till röven innan jag får tala med honom. Risken finns ju att jag gör nåt jag ångrar - och det är nog inte bra för min mans axel...