McDonalds!

För en tid sedan la jag in bilder på en meny med cheesburgare och pomfritt som jag köpt på McDonalds. Drygt en månad sen. Ville gärna själv testa hur det blir om man låter en dylik ligga. Samtidigt stekte jag lite färsk nötfärs med salt, peppar och smör i stekpannan. Virade in även denna i smörpapper och la i en påse lik den från McDonalds.
Har alltså inte kollat in grejerna förrän i dag. Hmmm....
 
Vet inte vad jag skall säga. Det luktar absolut ingenting om maten, varken McD´s eller min egen lilla biff. Alla grejerna både menyn och min biff är mumifierade, alltså stenhårda. McD-maten ser ju ut som den gjorde vid köptillfället, medan min biff blivit nästan helt svart. Men ingen lukt?
 
Påsarna har jag också fotat. De har dragit ur allt fett ur maten, men inte heller detta luktar något. Ingen lukt? Ingen mögel? Inget äckligt alls, bara stenhårt?
 
Vad säger man om det? Hade ju inte precis förväntat mig att man skulle kunna äta skiten efter en månad, men åtminstone att det skulle se lite vidrigt ut. I alla fall min egen lilla biff som ju inte innehåller några konserverande ämnen eller andra kemikalier. Ja ja... inte blev jag klokare genom det här testet...
 
 
 
 

 
 
 
 
#1 - - Johan Tennbäck, McDonald's Sverige:

Resultatet är inte konstigt alls. För att mat ska kunna mögla krävs vissa förutsättningar, bl a tillförsel av syre, fukt och bakterier. En hamburgare som ligger ute i rumstemperatur torkar snabb ut och kan därför inte mögla då fukt är en förutsättning för bakteriell påväxt.

Den här bloggaren förklarar det hela på ett mycket bra sätt.http://aht.seriouseats.com/archives/2010/11/the-burger-lab-revisiting-the-myth-of-the-12-year-old-burger-testing-results.html

Våra hamburgerkött består enbart av 100 % nötkött och inget annat.

Vänliga hälsningar
Johan Tennbäck, McDonald's Sverige

Svar: Så er hamburgare innehåller bara 100 % nötkött? Och er milkshake innehåller förstås bara mjölk, glass och frukt? Skojar´u??
Rockester

#2 - - Emma:

Vad kul att Mc Donalds har bevakningar på sitt eget varumärke för att snabbt kommentera då ngn försöker smutskasta dem - bara det ringer ju i lite varningsklockor. Även fast skiten inte möglar och det är 100 % nötkött betyder det ju inte att det är bra att äta.Hamburgaren hade dessutom inte legat i rumstemperatur då den var inlindad i papper och låg i en påse.

Äter sällan hamburgare men dem få gånger jag gör det blir det Max för dem har valt gmofritt, Mc Donalds tror jag har en gediget sammarbete med Monsanto. Sen tror jag inte kött är speciellt bra för våra kroppar överhuvudtaget.

Vänliga Hälsningar
Emma, vanlig förståndig människa

#3 - - Johan Tennbäck, McDonald's Sverige:

Hej Emma!

Luft hittar ändå in och torkar ut produkten, vilket även gäller för din egen köttbit.

Vi har säkerställt att våra leverantörer bara använder råvaror från icke genetiskt modifierat ursprung (med undantag för ostlöpe där genmodifierade bakterier används men som inte ingår i själva slutprodukten).

Vi har ett stort utbud med över 400 olika menykombinationer och vi serverar även MSC-certifierad fisk, vegetariskt och kyckling.

Önskar dig en trevlig dag!

Vänliga hälsningar
Johan Tennbäck, McDonald's Sverige

Svar: Visst är det märkligt... först Telia Sonera och nu McDonald? Hur tusan hittar dom min lilla skitblogg? Antingen är det någon hamburgerälskande person som länkat min blogg till dom, eller så är det ytterligare ett bevis på den omöjliga anonymiteten i vårt övervakningssamhälle. Men tack ändå Johan på McDonald Sverige... jag har en trevlig dag och jag tänker INTE köpa Er mat nåt mer vare sig till mig själv eller mina barnbarn. Och det har INTE med mitt lilla test att göra, utan helt enkelt pga att ni fullkomligt skrämt ihjäl all näring i era produkter. Sen kan du säga vad du vill. Jag är rädd om min lever... den skrumpnar inte bara av alkohol. Den skrumpnar även av snabbmat!
Rockester