Diplomerad massör?

Måste bara få vara lite sur och häva ur mig lite ilska...
Jag är utbildad massör. Har gått en utbildning på ett år (två fulla terminer). Vi studerade/lärde oss massage, anatomi och kostlära tre dagar i veckan, åtta timmar per dag (resten var teoretiska ämnen). När vi var klara hade vi 80 timmar massage på riktiga kunder med oss därifrån.
När vi slutade skolan var vi INTE certifierade massörer. För det krävdes att vi skulle åka till Stockholm och göra ett prov, därefter kunde vi kalla oss certifierade. Av olika anledningen kunde jag inte åka iväg.
(Jag uppskattar att jag har masserat närmare 800 timmar de åtta år jag höll på.) Jag har aldrig kallat mig för diplomerad massör. Har alltid sagt till mina kunder att jag inte arbetar med triggerpunkter (även om vi lärde oss en del på utbildningen). Har aldrig rört en kunds nacke, för det krävs sjukgymnastutbildning. Har alltid, alltid skickat mina kunder vidare till sjukgymnast/läkare... så fort de talat om smärtor i nacke, eller andra symptom som jag inte ska röra.
När vi gick utbildningen fick vi lära oss några viktiga grundregler:
  • Viktigast av allt: Kontraindikationer. Dvs, fråga kunden om deras hälsotillstånd. Har de problem med hjärtat? Om de äter mediciner för något, om de har ont någonstans, om de nyligen varit sjuka mm.
  • Vid helkroppsmassage alltid börja med framsidan, eftersom ryggen är det största momentet, vilket kräver mest arbete. Därför ska ryggen ligga sist, så att kunden sedan kan ligga kvar på britsen och vila sig med den behagliga känslan som infinner sig efter ryggmassage. Men också, att ligga på rygg och få massage på framsidan kan uppfattas som lite jobbigt. Därför tar man den sidan först och får därmed kunden att slappna av.
  • Arbeta med tryck i riktning MOT hjärtat, släpp trycket på väg tillbaka. Gäller hela kroppen utom ryggen, där kan man massera åt alla riktningar. Har man hjärtproblem kan en miss här faktiskt orsaka akuta problem. Vilket alltså gör kontraindikationerna ännu viktigare.
  • Integrera andningen i massagen. Speciellt viktigt när du gör tryck på ryggen ner mot bänken. Då ska kunden andas in djupt och när jag trcker ner bålen ska hen andas ut. Görs inte det känns det fruktansvärt obehagligt för kunden.
  • Arbeta aldrig med bara fingertopparna, använd hela handflatan eller "platta fingrar".
  • Att alltid värma upp kunden med efflurage (strykningar) i några minuter på varje kroppsdel, innan man sätter igång med behandlingen. Detta för att undvika skador. Det ska vara genomtänkta strykningen, långa tag med fokus på de stora muskelgrupperna som har för avsikt att öka blodcirkulationen, väcka kroppen, starta upp.
  • Aldrig använda något större tryck på insidan av låren, eftersom vi här har mycket nervbanor som "inte gillar hårda tag". Speciellt viktigt på män. Och att inte massera för långt upp mot de intima delarna.
  • Att inte ha för lite olja på händerna, då detta kan kännas brännande på kundens hud.
  • Att vara mycket uppmärksam på kunden och läsa av deras reaktioner och hur de mår.
  • Hjälpa kunden upp till sittande ställning, gärna ge en sötsak (chocklad eller frukt) samt ett glas vatten - INNAN man lämnar bänken. För att undvika blodsockerfall.
Under alla år sedan min utbildning har jag också själv varit i behov av massage. Vi var några från utbildningen som träffades med jämna mellanrum i början, och "bytte" massage. Men detta rann ut i sanden, inte minst för min del, när det var för långt att åka.
Jag har alltså i många många år letat efter någon att få massage hos. Det har blivit många besök genom åren i källarlokaler, små friggebodar, t o m i ett rum i en ladugård (som lukta skit och var oerhört smutsig). Ett tiotal olika i min hemtrakt...
Ingen har vetat vad de sysslar med, ingen!
Men de kallar sig för diplomerade massörer, har fullt av fina utmärkelser på väggarna och tar bra betalt.
 
Nu är det inte min uppgift att läxa upp de jag varit hos. Jag har genomlidit behandlingarna, betalt och gått hem - och aldrig mer gått tillbaka.
Det har varit allt från att få massage på bara ena sidan av ryggen i 45 min, till nu som senast i går kväll frusit mig genom behandlingen.
Hon missade allt, precis allt jag skrivit om i punkterna ovan.
Hade bokat en 75 minuters helkropp. Nere i källaren var det svinkallt. Hon började på ryggen (?), drog några gånger över svanken med alldeles för lite olja på händerna och satte sedan direkt igång med att penetrera triggerpunkter över ryggraden. Helvete! Va ont det gjorde. Men detta var ju sååå braaa, enligt henne.
Jag talade om att jag sovit dåligt sista tiden, var trött. Att jag hade ett dåligt knä som var ömt. Massören frågade inte ens vilket knä det var, det fick jag påpeka när hon började trycka på benet.
Alltså, ingen uppvärmning över huvudtaget. Och inga handdukar som täckte mina nakna kroppsdelar (jo benen, men det hjälpte föga. Axlarna var bara, och där arbetade hon ingenting). Jag började frysa något oerhört. Inga strykningar, ingen egentlig massage på 75 minuter. Bara en massa tryck med fingertopparna på ömma ställen.
När det var tio minuter kvar sa hon: "Vi hoppar över dina armar och tar ansiktsmassage sista stunden istället, så slipper vi ta fram ytterligare kroppsdelar nu när du fryser så". Då låg jag under tjugo handdukar och bara skakade. Och ansiktsmassagen då? Jo, ännu mera tryck med fingertoppar. Att sen musiken var bedrövlig orkade jag inte ens bry mig om (typ hissmusik), hade fullt sjå med att köra andnings- och avslappningsövningar.
Inte heller fick jag nån hjälp upp, inget sött och inget vatten... jo när jag hade klätt på mig kom hon med ett glas (?)...
Detta kostade 450 kr.
När jag skulle gå sa massören: "Det måste bero på att du sovit dåligt, att du fryser. Och sen har ju jag dragit igång din blodcirkulation också, det fryser man ju också av".
Va?
Fryser man av ökad blodcirkulation?
Varför ska man då massera frusna händer och fötter? Eller göra åkarbrasa för att bli varm?
Jag tog min faktura och gick...
 
Hon ökade inte min blodcirkulation - för hon masserade mig överhuvud taget ingenting! Hon bara tryckte och tryckte och tryckte. Och att lägga på mig tjugo handukar hjälpte ju föga, eftersom det var naket under min nacke och  mina axlar hela tiden, då bänken inte täckte den delen.
När jag kom hem den kvällen kändes kroppen bara ond - inte "gött ond" som det ska göra efter massage. Den s.k massage kände jag inget av.
Jag VET hur det ska kännas efter massage... fick massor bra sådan under min utbildning. Massage som värmde, lindrade, hjälpte och piggade upp. Men i går fanns inget av detta i min kropp...
 
Kvinnan jag gick till i går hade gjort sin utbildning på Örebro Massageakademi. Jag har kollat deras sida och detta är var hennes utbildning innehållit:
 
Kursens totala timantal:

Diplomerad massör                            64 timmar
Idrottsmassage/avancerad massage    21 timmar
Tejpkurs                                                7 timmar
Triggerpunktskurs                               12 timmar
Stretchkurs                                          12 timmar
Medicinsk grundkurs                          36 timmar
HLR                                                      4 timmar
Självstudier till ovan                         400 timmar
Praktik                                               170 timmar

Summa:                                           726 timmar


Om vi tar bort självstudierna på 400 timmar har hon haft lektioner i 326 timmar. Det blir 40 dagar. Alltså åtta veckors utbildning... som innehållit både massage, idrottsmassage,, tejpkurs, triggerpunkt, stretch, medicin och HLR.


Jag hade två terminer, med tre dagar/veckor, åtta timmar om dagen med bara massage, stretch och anatomi. Min lärare var ortopedisk sjukgymnast med utbildning både i Tyskland och Norge, samt flera års arbete på Bosön med idrottsskador. T o m varit sjukgymnast för olika landslag. Han visste verkligen vad han talade om. "Ta det lugnt, gör inget ni inte klarar, undvik triggerpunkter, rör aldrig nacken - för det krävs mycket lång utbildning", osv osv.

Samtliga massörer jag gått till är medlemmar i Kroppsterapeuternas Riksförbund. Vad ställer dom egentligen för krav? Är ett medlemsskap hos dom någon garanti för att massören kan sin sak? Nej!
Är det inte snart på tiden att denna bransch kollas upp? Jag menar, den gör ju faktiskt mer skada än nytta. Jag slutade inte frysa förrän jag la mig senare på kvällen. Hade fruktansvärt ont i ryggen och dagen därpå t.o.m blåmärken. Vill inte på något vis förhäva mig och säga att jag är bäst... men jag dristar mig ändå till att säga att min utbildning var klart mycket bättre än t.ex den ovan.

Och faktum kvarstår... Massören jag gick till igår har ju kunder. Hon tänker försörja sig på detta. Och, hon hade verkligen anlag för att bli en riktigt bra massör, hade bra händer. Men hon kunde inte använda dom! Alla andra som besöker henne då? Som faktiskt tycker att hon är bra? Som kanske t.o.m tror att det hon gör är rätt och riktigt? Ja, vad säger man? Vad gör man?

Just nu kan jag nog bara säga en sak... Lycka till!