"Bieffekten" på SVT1

Nu har jag sett dokumentären. Att höra om hur våra allra minsta försvinner i antal, se hur (speciellt USA) hanterar pollinering med kringresande bin (de transporteras upp emot 2500 km per säsong), höra om jordbrukarnas oro... samtidigt som ingen, INGEN tar tag i problemet och stoppar upp förödelsen. Det bara forskas, forskas, forskas på orsakerna. Men, som en ekolog i programmet sa... "Vi måste ta hand om problemet nu, även om vi inte har några vetenskapliga bevis. Annars hinner vi inte. Vi har nått den punkten när det redan i dag är för sent". Det faktum att bina stressas under transporterna och får sämre immunförsvar gör ju inte saken bättre.
 
Och gott folk... inte ett ord om elektromagnetiska fält. Visserligen har miljögifterna i form av besprutningar en stor del i att bina försvinner. Men när man hör om biodlarnas oro över att bina bara försvinner, helt enkelt bara lämnar sina kupor och låter sina yngel bli kvar och dö, eller att de helt sonika inte hittar tillbaka till kupan - jag då förstår man att sista stunden är inne.
 
Just det fenomen att bina drar ifrån sina kupor, flyger vilse och/eller söker andra platser är bevisat vara relaterat till elektromagnetisk strålning. De flyr från strålningen helt enkelt. Men som sagt, den problematiken togs naturligtvis INTE upp i programmet. Suck... men det var ju inte heller väntat.
 
Jag funderar nu allvarligt på att skaffa en bikupa, en traditionell sådan, inför nästa säsong. Men, jag ska inte sno deras honung. Nej, jag vill ha en kupa i trädgården där bina får sköta sig själva och leva sitt eget liv. Där de får använda den nektar de samlat in under sommaren till sina yngel. Att äta honung är inte längre lockande. Den tillhör bina, inte mig. Och förresten... jag ska ju dra ner på sockret ändå, så...