Prioriteringar?

Hade lite allmänbildning med mina två bonusbarn (15 och 17 år) vid frukosten i dag. De har ju båda två varit och besökt koncentrationsläger ihop med sina konfirmationsgrupper. Då talades det om att något sådant "aldrig mer får hända" och att "världen aldrig får glömma". Självklart är det så. Men att det pågår folkmord i dag, just nu... det visste dom inget om. Kongo? Vaddå Kongo?
 
Mina bonusbarn blev helt bestörta när jag förklarade för dom vad som pågick. Och varför. Hur mineralfyndigheterna i Kongo gör vår mobila teknik möjlig. Med våldtagna tvååringar, lemlästade människor och över 6 miljoner dödade som följd. För att inte tala om alla de miljontals som är på flykt från landet.
 
En liten stund senare satt jag vid TV´n. Då visades ett reportage om ett par systrar här i Sverige som engagerar sig i barn från Bosnien. "Stiftelsen Våra Barn".
Det satt ett gäng ungdomar från Bosnien i en soffa och spelade TV-spel, medan initiativtagarna talade in i kameran och berättade hur viktigt det var att hjälpa barnen. Barnen?
 
Om vi satte barn från Kongo i en soffa framför TV´n med en speldosa i händer, då skulle de inte veta vad det handlade om. Förresten... de har nog aldrig ens sett en soffa...
 
Jag säger som jag sagt förut.
Det är lätt att hjälpa de som är lätta att hjälpa.
Det är lätt att "skjuta på stillasittande mål".
 
Alla barn behöver hjälp, inget snack om den saken. Men man kan inte låta bli att förundras över prioriteringarna.
 
Och nej... jag gör inte själv något för dessa barn. Skäms på mig! Men å andra sidan - när Västvärlden och FN inte gör något, hur ska då en vanlig sketen kärring från Sverige mäkta med?
Men - nog är det skillnad på "Våra Barn" och "Andras Ungar" alltid...
 
FN´s barnkonvention:
  • Artikel 2 slår fast att alla barn har samma rättigheter och lika värde.
  • Artikel 3 anger att det är barnets bästa som ska komma i främsta rummet vid alla åtgärder som rör barnet.
  • Artikel 6 säger att varje barn har rätt att överleva, leva och utvecklas.
  • Artikel 12 handlar om barnets rätt att uttrycka sina åsikter och få dem beaktade i alla frågor som berör honom eller henne.
Att skriva ner vad som gäller på ett papper och även att skriva under samma papper är inte svårt. Det svåra ligger i att efterleva löftena...
 
Bilden nedan är den bild som UNICEF har på sin hemsida. Gripande bild. Men vad gör UNICEF för Kongo? Nån som vet?