Journalister och Almedalsveckan...

Okej, min politiska tillhörighet är inte socialdemokraterna, men det innebär inte per automatik att jag ogillar allt som Stefan Löfvén säger och gör. Och när han håller ett tal försöker jag sätta mig in i vad det är han säger. Lyssnade på hans avslutningstal i går på socialdemokraternas dag i Almedalsveckan.
Något Löfven då gjorde, var att mynta ett nytt begrepp - "Utvecklingsmoral". I mina öron förklarade han klart och tydligt vad det innebar, nämligen:
"Då krävs det mer än arbetsmoral. Man kanske måste starta det där förtaget, arbeta utomlands, gå en kvällskurs på universitetet, byta yrke - med all den risk det kan innebära. Jag vill summera det som utvecklingsmoral."

"Utvecklingsmoral" - inte alls svårt att förstå vad han menade med det. Han sa det ju klart och tydligt som Ni kan se ovan. Trots detta, TROTS detta... så frågar sig i dag den samlade journalistkåren vad han menar med uttrycket?
 
Aftonbladers Lena Mellin t ex har följande rubrik: "Löfvén vill att du är utvecklingsmoralisk - vad det nu innebär?". Okej, att Mellin inte har alla hästar hemma visste jag sen förut, men att hon inte har varken hör- eller läs-förståelse var något helt nytt.
Även i dagens TV-soffa frågar sig journalisterna (inbäddat i ett litet hånflin) - "Vad menar Löfvén egentligen?"
 
Jisses... dumheten har inga gränser. Eller handlar det om att förlöjliga Löfvén? Okej, han kanske förtjänar att förlöjligas. Men i just detta fallet anser jag att ifrågasättandet slår tillbaka på hela journalistkåren. För visst förstår Du vad han menar? Det är ju bara att lyssna på talet, eller läsa innantill på mitt citat ovan. Klar och tydlig definition av vad Utvecklignsmoral innebär, tycker jag i alla fall.
 
Nåja. Denna Almedalsvecka har nått halvvägs, och löftena, lögnerna och påhoppen haglar våra politiker emellan. Aldrig kan man väl så komprimerat få lyssna till ord, som så totalt saknar betydelse, som i just dessa politikertal under hela denna vecka.
 
Trött, så trött blir jag.
Att dom bara orkar?
Hör dom inte sig själva?
Suck... en riktigt djup suck!