Aj aj aj!

Artros... 
Jo, jag har artros. För en dryg vecka sedan var jag i Halmstad och bytte knä. Ett helt nytt knä. De såga bort delar av det gamla och satte dit ett nytt. Smärta har för mig fått en helt ny betydelse.
Kräktes av det långtidsverkande morfinet redan första dagen och tackade därför nej till det vid hemfärd. Åkte alltså hem med korttidsverkande morfin och alvedon.
Mycket dumt beslut!
 
Ringde till Halmstad och fick recept på långtidsverkande efter en vecka, och vips - så la sig smärtan. Jävla mediciner!!!
Hatar att äta mediciner, och nu har jag tryckt i mig två sorters morfin, en inflammationshämmande och 665 mg alvedon x 2... flera gånger per dag. Magen? Ja den mår skit naturligtvis. Men men... det går åt rätt håll.
 
I vanliga fall har jag inte mycket till övers för sjukvården. Främst när det gäller förebyggande friskvård, vilket de har mycket liten eller ingen kompentens i alls. De gör allt tvärtemot - men vill väl att vi ska vara lite lagom sjuka hela tiden kan jag förstå. För att läkemedelsverket ska gå runt... eller?
 
Men när det gäller kirurgi och rena praktiska behandlingar så måste jag säga att läkare är fantastiskt duktiga. Länkar nedan till en animerad film som visar ingreppet i mitt knä. Samtidigt som jag uppmanar Er alla:
 
- Rör på er, ät nyttig mat. Inte halvfabrikat och härdade fetter. Det sätter sig på leder och blodkärl. 
Jag åt mig till min artros och mina besvär de första 40 åren i mitt liv - tills jag började med friskvård och träning på heltid. Men då var det för sent. Knät visade de första tecknen strax efter 40. Nu har jag fyllt 60 och har ett nytt knä. Det andra är ok än så länge. Men nu kommer jag göra allt jag kan för att slippa gå genom detta helvete en gång till. 
 
Ha en fin helg alla Ni därute... och som sagt... RÖR PÅ ER!!!
 
https://www.facebook.com/ScienceNaturePage/videos/828889653909961/?pnref=story