Obama gör historisk resa till Kuba!

http://www.svt.se/nyheter/utrikes/obama-kuba-resa-historisk-och-omstridd
 
Obama vill nu försöka häva den amerikanska bojkotten mot Kuba.
President Barack Obama med hela sin familj gör på söndagen ett historiskt besök på den ö som USA bojkottat i nära 60 år. Det är faktiskt 88 år sedan en amerikansk president senast besökte landet.
 
Många på Kuba ser nu fram emot att de amerikanska turisterna nu åter börjar besöka ön i större utsträckning. Ja visst, det låter väl jättetrevligt. Eller? 
Men vad är det då som kan gå fel? Ja, om ni frågar mig så är det början på slutet för... BINA!
 
De amerikanska turisterna lär ju inte nöja sig med den dåliga mobiltäckning som råder på ön. Inte heller blir en total avsaknad av WiFi på semestern något positivt. Därför kan man undra om Kubas regim kommer att falla för trycket och i takt med turismens antågande börja bygga ut det trådlösa nätverket. Mobilmaster över hela ön?
 
Att Kuba i dag är världens största producent av ekologisk honung samtidigt som det konstaterats att det inte finns någon s k "bidöd" på ön - torde vara en tungt vägande orsak till att INTE släppa lös alla dessa mobilälskande turister på ön - som ganska snart kommer att kräva bättre uppkoppling precis överallt!
Honung är den fjärde mest inkomstbringande exporten på Kuba. En försämring i mijön skulle alltså drabba befolkningen öerhört starkt. (Bild nedan: Biodlare på Kuba)
 
Men om det nu blir så som Obama och den Kubanska turistnäringen önskar, ja då lär vi inom några år få rapporter om bidöd även här. Inte bra alls, varken för bina eller befolkningen på ön. Men samtidigt kan jag inte neka till, att OM det blir så - då får jag chansen att säga "Vad var det jag sa?"
 
Men å andra sidan är ju inte mitt skadeglada konstaterande något jag önskar ens min värsta ovän.
 
Länge leve Kubas bin - utan Turismen!