EU eller inte EU???

Brexit gav ju svallvågor även här i Sverige. På olika håll hördes krav om en omröstning gällande medlemsskapet. Men Löfvén ansåg det helt onödigt, då han var övertygad om att EU hade stort stöd hos folket och var säkert förankrat. Ingen omröstning här inte!
 
Ok. Tycka vad man vill om detta, men...
 
Idag på TV2 var det paneldebatt om Europaparlamentet. En av de medverkande var Lena Mellin, svensk journalist och inrikespolitisk kommentator på Aftonbladet. Hon sa något som fick mig att undra lite, om EU verkligen är så starkt förankrat hos oss svenskar. Nog för att jag tror att hon inte själv hade en aning om vad hon egentligen sa, men så här lät det (ungefär):
 
"Svenska folket är inte ett dugg intresserad av EU i dag. Men det var annorlunda för två år sedan, när vi skulle välja till Europaparlamentet. Då hörde jag folk prata överallt om starka kandidater och annat. Jag var sååå förvååånad över detta engagemang. Hade inte alls väntat mig det. Trodde inte alls folk brydde sig. Men i dag är det ju inte alls så längre. Nu bryr sig folk inte ett dugg längre".
 
Om något är starkt förankrat och har stort stöd - då engagerar man sig, bryr sig. Eller hur? Kanske inte vore så dumt med en omröstning i alla fall... 
 
(På bilden: Lena Melin talar först och tänker sen...)