Jägare... vad är det för folk?

Skyddsjakt? Vad är det för ett j:a ord egentligen?
Skydda djuren genom att avliva dom? Men är det verkligen de vilda djuren som jägaren vill skydda?
 
Det jagas varg för att dom dödar hundar, det skjuts älgar för att dom går ut i trafiken, det jagas lodjur för att dom slår tamdjur och för att "hålla nere stammen", björnar är ett hot mot tamdjur och människor (?) och rävar jagas för att dom sprider pest och kan smitta hundar... ursäkterna är många. Men värst är väl ändå alla dessa jägare som hävdar att dom älskar jakten, inte för dödandet - utan för att det är så underbart ute i naturen?
 
Ja, jag kan hålla med om att det finns seriösa jägare. Absolut. Känner två stycken själv. De jagar med respekt och omsorg, söker upp skadade och sjuka djur. Sitter ofta på pass och släpper förbi stora fina älgtjurar med många taggar för att stunden senare kanske skjuta en av två kalvar som passerar med sin ko. Min gode vän satt också i fyra dagar på ett pass och väntade in ett trafikskadat rådjur när alla hans jaktkompisar sköt på alla rådjur de såg. Samma kille slänger tillbaka dom största kräftorna varje gång han fiskar kräftor. Allt för att de bästa generna ska föras vidare till nästa generation. Han har min största respekt för sin kärlek till jakt!
 
Men, dom flesta jägare är riktiga äckelpottor om ni frågar mig...
 
Har Ni varit inne på riktigt renodlade jaktsidor någon gång? Det har jag. FY FAN säger jag. Där frodas kommentarer som:
  • Jag fick ribba när jag såg älgen.
  • Det blev blött i byxan när jag fällde vargen
  • Att fälla en björn är bra mycket bättre än ett ligg med frugan
  • Jävlar va kåt jag blev...
  • Ett dött lodjur är en bra lodjur...
Osv osv osv.
 
Nu har det börjat skjutas kungsörnar i norra Sverige igen. Vad är det som händer? Och... kan ni tänka er. Under bilden på den döda Kungsörnsfamiljen stod en kommentar som verkligen tar priset: "Kanske folk hatar kungsörnar så mycket för att dom tar katter?"
 
Om min katt blev tagen av en kungsörn skulle jag tycka det var
det bästa sättet nånsin för min katt att få dö på.
Istället för att bli ihjälkörd av en bil - som mina senaste
fem katter har blivit, med all den vånda
och plåga som det inneburit, både för katten och mig!!!
Inte tusan hör ni mig kräva att bilar ska förbjudas för det?
Näpp! Släpper jag ut min katt då får jag räkna
med att sånt händer... borde gälla även för jakthundar!
 
Jag är så uppgivet trött på människor just nu. Hur är det möjligt att man så totalt kan förlora respekten för djur och natur och inte minst - FÖR SIG SJÄLV SOM MÄNNISKA?!?!
Vi människor är den ultimata parasiten - vi bara förbrukar och vi tillför absolut ingenting! Om alla människor skulle försvinna från Jordens yta i detta nu? Vad skulle hända då? Inte ett skit, tro mig!!! Världen skulle växa igen och djuren skulle få leva i fred, i symbios med naturen. Men den skulle inte gå under, nej! Undergång har människan ensamrätt på och ordnar själt sååå bra!
 
Förra året ansökte Jägarförbundet om att få skjuta Kungsörnar - för att de angrep deras hundar (ööhh??). De fick avslag på sin ansökan. Kungsörnen är och förblir fridlyst. Men, i veckan hände det ändå. Och det finns många hot mot våra örnar, inte bara jägare!
 
Kungsörnar är utrotningshotade -
men hundar och katter finns det gott om.
Valet är enkelt tycker jag...
 
* * *
 
 * * *
 
Faximil SVT 16 mars 2017 OBS en printscreen, går ej att klicka på filmen!