Pension - vilket skämt!

I april nu 2017 går jag i pension. Har inte några gigantiska summor i pension precis, faller under epitetet fattigpensionär. Jag har alltså valt att gå vid 61 år. Men, tänker fortsätta arbeta ändå. I och med att jag har så låg pension kommer jag inte upp i så stora summor när jag jobbar, att jag riskerar att få betala högre skatt.

Jag ansökte om jämkning hos Skatteverket och har fått det. Där meddelas att min s k "huvudbetalare" ska dra 21 % i skatt och övriga sidoinkomster ska dras av med 30 %. Så lång ok, men... och nu kommer det lustiga i kråksången.

Jag har fyra olika utbetalare av min pension. Något som staten beslutat i och med "privatiseringen" av våra pensioner. Det är min PPM, AMF, KPA Pension och SEB. I mina ögon är detta en och samma utbetalare eftersom dessa sammantaget utgör min pension.ELler hur? Men så är icke fallet. PPM som betalar ut den större delen av summan är min "huvudbetalare" och ska då dra av 21 % i skatt. Medan de andra ses som sidoinkomster (???) och ska dra av 30 % i skatt. Men, om jag jobbar någonstans och får inkomst därifrån - ja då är även detta en s k sidoinkomst. Öööh???

Nu fick fick jag således ett brev från AMF där dom säger att de inte kan dra av 21 % i skatt, då dom INTE är huvudbetalare. Men va f:n... dom betalar ju ut min pension? Förstår ni vad jag menar?

Skrev följande brev till AMF/S Dageryd:

""Hej!

Fick brev från Dig där du skrev att Ni inte är huvudbetalare gällande min pension.

Förstår inte hur man kan dela upp pensionen. Jag har fr o m april månad 2017 gått i pension. Alla summor jag får från olika fonder, ppm och annat är min pension sammantaget. Har jag pension - så har jag pension, eller? Därför anser jag att alla som betalar ut de olika delarna till min pension är huvudbetalare.

Det kan väl ändå inte vara den enskildes "fel" att staten valt att dela upp pensionen på olika aktörer?

Men ok. Jag förstår att de 53 kr det hela handlar om - skillnaden mellan 30 % eller 21 % i skatt - är en stor förlust för Er. 

Så för att rädda AMF´s ekonomi så får ni väl ta 30 % i skatt då.

53 kr??? Herregud!""

* * * * * * * * * *

Att vi har många fattigpensionärer torde väl inte undgått någon. Och att jag får ut en pension (sammantaget från alla aktörer) på 6200 kr efter skatt/månad är skandal. Jag har jobbat hela mitt liv och detta är vad jag får ut. Hade jag bott ensam kunde jag få bostadsbidrag och andra bidrag, men det går inte nu när jag är gift. Skit samma. Jag ska fortsätta jobba så länge jag kan stå på benen. Får se min pension som en slags trygghet, till de löpande utgifterna.

Att alla de som får en pension som ligger på och under EU´s gräns för "fattigdom" - 11 800 kr - borde vara skattebefriade är ett lågt krav. Men detta är inte aktuellt för våra politiker att ta ställning till. Dom tycker att de har gjort storverk, nu när Regeringen har gett pensionärerna ca 175 kr mer i månaden fr o m år 2018. Wow! Men de med lägst pension, de fattigaste? Där blir det ingen förändring... än. "Vi ska se över detta, tillsätta en utredning" säger Stefan Löfvén. Själv höjde han sin lön med 5000 kr i månaden för inte så länge sedan. 

Tack och lov har jag ett bra liv så jag klarar mig. Men alla andra? Alla ensamma som inte orkar?

Samtidigt som våra politiker sitter och utreder så går tiden, och våra pensionärer dör en efter en - utan att de fått njuta av den respekt de så väl förtjänar. Fy fan säger jag...