MISSBRUK?

När vi hör ordet missbruk? Vad tänker vi/du på då?
  • Alkohol
  • Droger
  • Spel och dobbel
  • Shopping
  • Socker
  • Sex
  • Träning/motion
  • Sömn
  • Våld
Många olika former finns det. Men, det finns ytterligare en nivå av missbruk. Det handlar om sociala relationer och sociala medier.
 
SOCIALA RELATIONER/MEDIER?
 
Det handlar om kompisar, arbetskamrater, vänner på facebook och andra sociala medier som Instagram, Twitter mm. Och med det missbruket följer ju självklart användandet av mobil och trådlös teknik. Men nej! Även om jag är en stor förespråkare för riskerna med trådlös teknik så tänker jag lämna det utanför detta inlägg. Det kan vi ta en annan gång. Nej, jag tänker mer på själva umgänget i Sociala medier. Det största missbruk som drabbat oss människor.
 
Hur lätt är det inte att springa iväg varje gång man hör det där lilla plinget - för att kolla vad som händer? Vi har olika ljud för Mail, Instagram, Messenger, Twitter - och vi lär oss snart skilja på dessa. Många gånger är det bara rena skit-mailen - reklam av olika slag eller som för mig de senaste veckorna... en massa sexmail(?) Var kom dom ifrån? Jag har aldrig någonsin besökt några sex-sajter. Förstår inte varför jag får alla dessa mail som säger att "behåll ditt stånd längre", "orka hur mycket sex som helst" osv osv. För det första får jag aldrig "stånd" eftersom jag är kvinna. Och för det andra? Jag är så jävla ointresserad så det finns inte. Mitt sexliv fungerar alldeles utmärkt och jag har aldrig och kommer aldrig att "söka hjälp" extern på internet. Åndå finns dom där, heeela tiden! Trötta mig!
Skulle ge vad som helst för att slippa skiten. Skulle vilja radera och stänga min mail. Men mail? Ja, den behöver man ju tyvärr. Fakturor, bekräftelser, bokningar - ja allt - kommer ju genom mailen. Vi fungerar ju inte alls längre utan den. Tyvärr!
 
Sociala medier är och förblir det största missbruket i världen. Och vi har inte sett slutet än. Vi lämnar - helt obesvärat - över skiten i knät på nästa generation.
 
Jag själv kommer kanske inte drabbas nåt nämnvärt. Jag lever kanske - om jag får vara frisk - max 30 år till. Men mina barn och barnbarn? Hur ska dom kunna lösa de problem som detta missbruk för med sig? I form av diagnoser av olika slag, utanförskap, jakten på bekräftelse av främmande människor, jakten på Gilla inte minst?
Var ska det sluta? Hur ska dom kunna finna lösningen? Och hur... HUR ska dom kunna backa bandet och gå tillbaka till "som det var förr" - när dom inte har den minsta referens eller erfarenhet därav?
 
Gud hjälpe oss Människor! Vad har vi gjort? Vad har vi ställt till med? Och, inte minst... fanns verkligen behovet av denna tekniken? Eller har vi blivit påverkade och lurade att tro vi behöver den?
På den sista frågan kan jag bara svara ett rungande klart och tydligt JA!
 
Vi är grundlurade!
 
 
 (Bilden är från Pixabay)