Sociala medier i allmänhet och Facebook i synnerhet!

Trötta mig!
TRÖTTA MIG!!!
Facebook? Ytterligheternas värld. 
En värld där man kan finna gamla vänner och få ny kontakt. En värld där man kan träffa likasinnade och dela intressen, åsikter och engagemang. Så himla kul och lärorikt och så intressant!
Men det är också en värld av hat, hot, att bli stillskriven olika politiska åsikter (som absolut inte stämmer), anklagelser om ryktesspridning, fejk news och en oändligt massa mer. Trots att man varit jättenoga med källkritik, länkat källa och visat hur tydligt som helst att det är sant!
Stundtals känner man sig också övervakad, lurad och ganska respektlöst behandlad.
Men vad blir då resultatet? Vilket väger över mest?
 
Det positiva eller det negativa?
 
För min del är det absolut det negativa. Har raderat fyra olika facebooksidor senaste dagarna. Sidor som jag arbetat mycket med, som engagerat mig och som även skänkt otroligt mycket glädje. Sidorna har varit:
 
Tankens Kraft är stor - Affirmera Mera
Jordning
Pollen-akuten
Rör inte De som levt länge
 
Den sistnämnda hade sidan vid avslut 24 448 Gilla. Jag har gjort inlägg där som delats över 60 000 ggr och nått ut till över 2,2 miljoner människor. Den riktade sig till våra pensionärer och analyserade våra politikers misslyckande gällande pensioner, vård- och omsorg, men också annat; hur det var förr, gamla bilder, skämtteckningar, glada tillrop och lyckönskningar till sidans läsare. Många heta ämnen cirkulerade på sidan och det intresserade många, många människor. De flesta var hela underbara och gav mig mycket pepp, tacksamhet och kärlek! Men hat, hot och rasiststämpel (?) blev till slut för mycket. Varför lägga ner så mycket energi och få skit tillbaka? Nej tack..
Sidan gick tyvärr inte att radera. Förmodligen har Facebook någon spärr på sidor med många Gilla/Medlemmar - med tanke på att dom utnyttjar sådana sidor för reklam. Försökte alla vägar att lägga ner sidan, t o m kontakt med FB-support, men icke. Det gick inte. Så jag tog en annan väg. Jag raderade alla dryga 600 inlägg jag gjort sedan mars 2012, vilket innebär 3 klick på varje inlägg = över 1800 klick. Det tog sin lilla tid. De tre inlägg som gått bäst fick dock ligga kvar. Så är Du intresserad kan du fortfarande kolla in sidan. 
 
Min sida om affirmationer hade ca 350 Gilla. En mycket bra sida om jag får säga det själv. Affirmationer är nämligen något som betyder oerhört mycket för mig. Affirmerar dagligen, ofta. Det har tagit mig genom svåra dagar och gett mig en stadig grund att stå på. Men energin fanns inte kvar. Jag vill lägga den tiden på verkliga Livet istället.
Likaså Pollen-akuten och Jordning med några hundra Gilla var. Två jätteviktiga ämnen som också tog mycket tid och energi - adjöss till dom!
 
Jag har nu endast min profilsida och två till. Nämligen "Moln och väder över vårt vackra Sverige" - en sida där folk över hela landet lägger in vackra väderbilder men främst bilder på vår himmel, med allt vad det innebär. En enbart positiv sida som skänker vackra sinnesbilder att lägga på lager.
Den andra sidan är en ren reklamsida för mitt företag, Qulturladan. "Torpet på Kullen - Qulturladan Hällekis".
Vi flyttar dit framåt hösten och nån gång i framtiden kommer jag öppna upp ladan med ett museum och en ateljé. Har ju gått i pension, så nu handlar det om mitt hantverk, min konst, framöver. Längtar så oerhört dit.
 
Med andra ord har jag sanerat mitt Facebook - och det känns så oerhört BEFRIANDE! Rekommenderas varmt! Jag avslutar med att lägga in en skärmdump på det inlägg på min sida Rör inte... som gett mest avtryck och som faktiskt lever kvar på facebook och ökar stadigt hela tiden. Lite stolt är jag trots allt, men det uppväger tyvärr inte all skit!