Barn med särskilda behov!

Enligt skollagen har skolan skyldighet att ge extra stöd till den elev som behöver det. Enligt skollagen ska alla barn ges den ledning och stimulans som de behöver, för att de ska kunna utvecklas så långt som möjligt. Exakt hur stödet ska se ut står inte i lagen, utan det bestäms på skolan.
 
De barn som tillfälligt eller varaktigt behöver mer stöd och stimulans än andra ska få det stöd de behöver. Stödet ska utformas efter barnens egna behov och förutsättningar så att de utvecklas så långt som möjligt."
 
Som man ser så står det SKA, inte bör, inte rekommenderas, inte önskas... det står SKA!
 
En lag är en lag är en lag. Lika lite som vi kan strunta i hastighetsbegränsningar och undgå straff, lika lite ska skolan kunna jiddra bort dessa behov för barn med behov av särskilt stöd.
 
När skolan nu ser ut som den gör i dagens samhälle, då är det viktigare än någonsin att vi fångar upp de barn, de elever, som har svårt att ta till sig undervisningen.
 
Det är rektorn på skolan som i samråd med specialpedagoger ska ta beslutet om ett åtgärdsprogram ska utarbetas eller inte.
Ett barn som... 
  • inte kan koncentrera sig i en stökig skolmiljö
  • inte klarar av snabba förändringar
  • inte klarar av att fungera utan klara riktlinjer
  • saknar förståelse för arbete i grupp
  • behöver stödundervisning i olika ämnen
  • uppvisar oro och drar sig undan
... dessa barn SKA få den hjälp som dom behöver och som dom enligt lag har rätt till. Våra barn är viktigare än något annat. Att det är lättare att fånga upp ett barn med speciella behov när dom börjar skolan, än när dom är vuxna, borde vara självklart för alla inblandade att begripa.
 
Det handlar aldrig om lata barn, stökiga eller jobbiga barn, barn som saknar fostran, barn som inte bryr sig eller dyligt. Absolut inte! Och det handlar på inga villkor om, att ställa hårdare krav på eleven, eller att låta skolan få befogenheter att införa "hårdare tag" mot eleverna. Nej! Nej! Nej! Med skäll och straff kommer vi ingenstans, löser vi ingenting. 
 
Här handlar det om barn med medfödda svårigheter som behöver stöd och uppmuntran för att ta sig an skolans alla krav. Och det är vi föräldrar, skolan, samhället i stort som SKA se till att dom får det stödet!
 
Skollagen säger så här gällande stödåtgärder: 
  • Ledning och stimulans.
  • Vad är extra anpassningar och särskilt stöd?
  • Utredning om särskilt stöd.
  • Åtgärdsprogram.
  • Särskild undervisningsgrupp, enskild undervisning, anpassad studiegång och distansundervisning.
  • Stödåtgärder i gymnasieskolan och gymnasiesärskolan.
Att som ansvarig inte förstå detta är ett grovt misslyckande.
Något som vi alla förlorar på i sista änden!