Alla människor har samma värde... hmf!

Detta hör jag ständigt. Säger jag något om invandringen så kommer denna kommentar. Påpekar någon nåt om andra länder och deras kulturer - likadant.
 
Men jag hävdar faktiskt... att vi har inte samma värde. Jo, det är klart. Vi är alla människor och lever på en och samma jord. Vi har rätt till mat, husrum och ett drägligt liv. Men samma värde? Näpp!
 
En Kines som sitter och drar pälsen av en levande kanin - den personen har inte samma värde som en svensk bonde som månar om sina djur. En muslimsk pappa i Malmö som misshandlar sin dotter för att hon sitter och tittar på Justin Bieber på datorn - han har inte samma värde som t ex min son, vilken är en helt underbar far till sina barn. En man - vilken som helst - i Afrika t ex, som dagligen sätter på sin fru under hot och därmed ökar sin barnaskara, utan att kunna ta hand om dom har inte samma värde som Familjen Annorlunda här i Sverige. En massmördare har inte samma värde som en alkoholist utanför tågterminalen i Göteborg.
 
Hur skulle Du själv reagera om någon t ex höll på att drunkna? Låt oss säga att det ligger en hel hög personer i vattnet: En rik företagare i 40-årsåldern som inte kan simma, en alkoholist, en tre-barnsmamma, en prostituerad, kronprinsessan Viktoria, Barack Obama, din egen Mor och ditt eget Barn. Vilken av dessa skulle Du rädda först? För det är ju faktiskt så... att värdet i en individ skiftar mellan dina och mina värderingar.
 
Kanske därför som Alliansen har så svårt att förstå att arbetslösa har samma värde som de med ett arbete. Jag är själv arbetslös, utstämplad och lever på min man. Har noll i sjukförsäkring, noll i A-kassa, trots att jag arbetat ett helt liv och betalat skatt. Plötsligt är jag inte värd någonting... Jo jo jo - så är det. Vi människor värderas i pengar och har alltid gjort. Människovärdet är något helt annat
 
Att säga att alla människor har lika värde är bara ett slitet uttryck som aldrig fungerar i praktiken och som politiker använder för att legalisera sin korkade politik. För allt politikerna i dag gör med vårt samhälle visar på motsatsen - vi har inte samma värde!
 
Att vi alla har lika värde för att vi alla är människor - Det är en helt annan sak och ska ALDRIG per automatik förlåta och ursäkta allt som människor företar sig runt om i världen!