Är jag rasist nu?

Vi måste ta tillbaka rätten att få kalla oss svenskar - utan att per automatik bli kallad rasist.
 
Det är väldigt förbryllande måste jag säga, allt det här snacket om att vara svensk eller inte svensk?
På ett sätt är det inte alls fint att vara svensk numera, - eftersom man många gånger per automatik är rasist, bara för att man kallar sig just svensk. Jag menar, om jag säger att jag är svensk då förolämpar jag alla andra nationaliteter som finns i landet. I alla fall låter det så från den svenska kultureliten.
 
Att hävda "jag är svensk" innebär en storm av motkommentarer, oftast i form av "Ja men, vad är då svensk?"
Det som senast fick mig att höja på ögonbrynen var när samerna kände sig kränkta av att bli kallad minoritetsfolk och att de därigenom inte skulle avkrävas någon integration i det svenska samhället, utan att de skulle få fortsätta att vara just samer. Hela den innerbörden gick tydligen förlorad i informationsflödet... annars borde ju inte samerna ha reagerat så starkt som de gjorde. De hörde tydligen bara "Ni är inte svenskar". Och vems fel var det? Jo, medias fel!
 
Om jag börjar från början...
Samerna bor norröver, och deras "land" innefattar både Norge, Sverige, Finland och norra delar av Ryssland. De har alltid hävdat att de vill vara självständiga, med eget ting osv. Men när det nu klart och tydligt uttalades att de inte var svenska? Då blev det liv i luckan.
Såg ett program på tv i går med Roger Pontare, där sa han: "Jag har bara några droppar sameblod i mig så jag får inte kalla mig same, men jag är inte heller svensk, jag är mitt emellan. Jag önskar jag var en riktig same"...
Alltså, är du inte same i rakt nedstigande led, då är du ingen same. Du kan bara vara same om du är född same i flera generationer. Och detta är ett faktum som är accepterat, t o m av "vår fina" svenska kulturelit. Så jag undrar bara... Varför blev samerna så arga när det sades att de inte var svenskar? Och varför får inte Roger Pontare i så fall kalla sig same.
 
Vi kan fortsätta med andra folkslag. Romer t ex. Såg en programserie på tv om deras liv och kultur, om framför allt deras bröllop. De ser helst att romer gifter sig med romer, absolut inte med andra kulturer. Och de som ändå ville gifta sig med någon "utifrån" hade det tufft. Många släktingar kom inte till deras bröllop. Men om jag nu skulle drifta mig till att säga att de romer som bor i Sverige inte är svenska? Ja, då är jag rasist.
Judar? Likadant. Där ska man också helst gifta sig inom de judiska leden. Muslimer likaså. Och just muslimer har ju något som är mycket värre... hedersrelaterat våld. Om en kvinna inte vill vara aktiv muslim? Då har de rätt att döda henne, eftersom hon vanärat släkten. Men om jag i samma läge skulle säga att muslimer som bor i Sverige inte är svenska? Då är jag rasist.
 
Är det inte på tiden att vi skiljer på "att vara svensk" och "att vara svensk medborgare"?
 
Vad är då svensk?
Att vara född i Sverige av föräldrar som bott i landet i generationer, det är att vara svensk. Precis på samma sätt hävdar ALLA andra länder sitt ursprung - på just detta sätt. Att vi här i Sverige idag inte får lov att göra detta är kanske den absolut största och enda orsaken till, att SD vuxit sig så starka. Att inte få hävda att vi som bott i landet Sverige länge är svenskar, utan att bli kallad rasist, är rent ut sagt fruktansvärt tragiskt. Och vi som bott i landet Sverige länge? Ja vi kan se ut precis hur som helst... absolut inte bara blonda och blåögda!
 
Min familj (mors sida) härstammar för länge, länge sedan från Frankrike. De kom till västkusten och arbetade som fiskare. Men jag skulle aldrig för den skull kunna kalla mig fransk. Det har gått alldeles för många generationer. Det finns inget i mig som är franskt, förutom mitt förnamn. Och likadant är det med alla som en gång invandrat till Sverige, oavsett varifrån de kommit.
 
Svensk kultur? Vad är då det?
Det handlar om hur vi beter oss i ord och handlingar, vår musik, vår mat, vår kultur och klädsel - vårt "sociala språk" helt enkelt. Det finns mycket som är typiskt svenskt.
Vi har vår egen folkmusik - precis som många andra länder, vår egen mattradition och våra nationaldräkter. Men Sverige är också skogarna, ängarna och de röda stugorna med vita knutar. Sverige är frihet och allemansrätt. Sverige är kusterna och insjöarna, Midsommarafton och vita fjäll.
 
Vi måste ta tillbaka rätten att få kalla oss svenskar - utan att per automatik bli kallad rasist.
 
Jag ÄR INTE rasist. Har många vänner med utländsk härkomst och en bror som varit gift med en vacker kvinna från afghanistan. Sååå, mina söner har en "invandrad" kusin. En av mina allra bästa vänner kommer från USA. (eller är inte USA räknat som utlandet kanske?) Hon har sju barn och alla dessa är födda i olika länder, på olika kontinenter. Bara det sista barnet är fött i Sverige. Hon är änka efter en man från Österrike. De hade genom åren sitt hem, sin fasta punkt här i Sverige. Hennes barn är flerspråkiga, utåtriktade och långt i från "svenska" - men dom är svenska medborgare. Däremot ser dom sig tillhöra hela världen i sitt ursprung, även om Sverige är "hemma" för dom. Till och med dom reagerar starkt mot statens invandringspolitik. Min vän brukar säga, att "det finns ingen värdighet i den svenska invandringspolitiken". Samtidigt som hon håller igång ett flyktingkafé med aktiviteter för barnen här på orten. Där delar hon också ut kläder, bl a säckar som jag samlar ihop till dom. Hon hjälper till med kontakter med myndigheter, advokater, skola - ja allt möjligt. Och hon är bedrövad över hur staten och migrationsverket behandlar de som söker asyl. Och, hon har tyvärr alldeles rätt i det hon säger...
 
* * * 
Men det största dilemmat är nog ändå... hur alla de som kommer till Sverige fortsätter hävda sitt ursprung och sin kultur och kräver förståelse för detta - alltmedan vi som redan bor här i landet och gjort så i generationer  inte får kräva förståelse när vi hävdar vårt ursprung?  Och märk väl... Det är INTE invandrarna som klagar, Nej det är våra politiker och vår kulturelit! Hur kan det få vara så? Och varför måste vi "hävda" allt hela tiden? Varför kan vi inte bara vara de vi är?
Hur är det möjligt att som muslim få bygga kyrkor för att kunna utöva sin kultur och tro, samtidigt som vi svenskar inte får använda vår egen kyrka för dess ändamål... utan att kultureliten i landet skriker "rasist" och vill förbjuda skolavslutningar i kyrkan så vi inte kränker främmande kulturer? Allt detta emedan våra utlandsfödda vänner står bredvid och ser ut som frågetecken och säger: "Men vi är inte kränkta av detta"...
 
Vi måste ta tillbaka rätten att få kalla oss svenskar - utan att per automatik bli kallad rasist.
 
Det har alltid funnits och kommer alltid att finnas en viss mängd människor som anser att "vi svenskar är bättre än alla andra" och att vara svensk menas med att vara blond och blåögd. Vi kommer aldrig att helt kunna få bort dessa människor i vårt samhälle, av den enkla anledningen - ett fenomen som kallas "motsatsernas kamp". Det bör alltid finnas en motsats till allting, annars upphör tingen att excistera. Men vi väljer själva hur stort utrymme vi ska ge dom. Dessa missanpassade ungdomar som springer runt och slänger med högernäven och skriker "heil... nånting", sprayar slagord på synagogor och moskéer - de är ändock relativt få.
Men att SD vunnit så mycket gehör runt om i stugorna beror inte på någon kvarleva från andra världskriget och Tyskland. Det beror på politikernas oförmåga att hantera invandringspolitiken. De flesta röster som lagts på SD har gjorts av folk som vill ha en begränsad invandring. Märk väl ordet "begränsad", det står alltså INTE "ingen invandring alls, och släng ut alla som redan kommit hit".
Så länge inte media och politiker kan se den skillnaden, så länge kommer SD att öka sitt röstantal. Och så länge vi svenskar inte får kalla oss svenska så kommer även detta ge ökat bränsle åt missnöjet.
 
Vi måste ta tillbaka rätten att få kalla oss svenskar - utan att per automatik bli kallad rasist.