Josefsson och Uppdrag granskning...

Satt och tittade på reprisen av Uppdrag granskning i tv. Den som handlade om EU-migranter.
Där visades en kåkstad som vuxit upp i centrala Malmö, med omkring 400 personer. De slänger sopor överallt, gör sina behov på grönområden och kyrkogårdar intill, samt hämtar även vatten på kyrkogården och tar allt vad hinkar och vattenkanner heter med sig. Det var även prostitution mellan skjulen på kyrkogården och anställda på platsen hade vid flera tillfällen blivit hotade.
Janne Josefsson reste också till en ort i Bergslagen som heter Högfors. Där har det blivit en ren "bananrepublik" och myndigheterna blundar... nej dom skiter i vad som händer.
 
Värst var nog, tycker jag, den lilla röda sommarstugan (bilden nedan) som en av migranterna påstod sig äga och som han hyrde ut till en romsk-rumänsk familj med fyra barn, för 4000 kr i månaden. Stugan ägs egentligen av ett äldre par och de har haft den, firat sommar där, i nästan fyrtio år. Polisen har lagt ner förundersökningen med förklaringen, "att det inte är något som är bevisat stulet". Va? Räknas inte huset då? Eller kan man inte stjäla ett hus?
 
Jag ångrar att jag tittade på programmet. Visst, jag kände väl till kåkstaden i Malmö och folks motstånd mot migranterna. Men detta gick över alla gränser. Särskilt som de intervjuade EU-migranterna hela tiden talade om "sina rättigheter" här i landet.
 
Jag blev så ledsen, så trött och så heligt förbannad. Detta är inte mitt land Sverige som jag vuxit upp i. Myndigheter som i vanliga fall jagar oss invånare för allehanda småskit - blundar och struntar i det som pågår. Skyller på att de inte kan göra något, att de inte har några gemensamma regler för handhavandet av människorna som kommer hit. Hävisar till sina jurister, som i sin tur ser helt uppgivna ut! De kan inte avhysa dessa olagliga migranter - mest på grund av att de inte går att identifiera. Malmö-polisen och Malmös kronofogdemyndigheter kan inget göra för att personerna i kåkstaden inte går att identifiera? De måste veta namnet på den de avhyser.
Märkligt, mycket märkligt. Om de nu kan bo så öppet, 400 st mitt i Malmö, utan ID-handlingar? Är det inte det som kallas "papperslös". När det gäller papperslösa är Migrationsverket helt klara på hur det ska hanteras. Jag citerar:
 
"Enligt svensk utlänningslag är principen att utlänningar ska ha uppehållstillstånd för att stanna i mer än tre månader. (Uppehållstillstånd får man bara om man kan identifiera sig, min anm.) Papperslösa kan alltså ha rest in i landet legalt, med eller utan visum, men vistas här utan tillstånd om de stannar längre än den tid deras visum tillåtit."
 
Och de i Malmö har inte ens visum! Inte heller de i Högfors. Många kom hit som bärplockare. Sen har dom stannat.
 
Än en gång undrar jag om inte våra statliga myndigheter har en dold agenda. De skiter i vad som händer, låter samhället "förfalla" - mest för att visa på att "se nu hur det blir när folk får komma hit hur som helst". Med andra ord... DOM VILL att SD ska få massor av röster i nästa val. Då är det på SD´s villkor som landet ska städas upp, och de kallas ju redan för rasister så... Och de "rumsrena" partierna kan stå brevid, glada över att slippa ta hand om eländet... samtidigt som de skriker "främlingsfientlig" till dom som ordnar upp allt. Eller?
 
I programmet visades också en "solidaritetsgrupp" som fanns i Malmö för de i kåkstaden. De stod och talade på engelska till de boende och sa bl a: "Ni har varit jätteduktiga och byggt så fina skjul" och "vi ska kämpa för att ni ska få det bättre".
Räcker ordet naiv?
En av de som Josefsson intervjuade i Solidaritetsgruppen hette Jonas Bjärby (bilden), som sa: "Kommunen måste ta sitt ansvar" och "Ett samhälle som inte kan ta hand om sina fattiga, är inget samhälle värt och leva i". Okej... men nu är inte detta "våra fattiga". De kommer huvudsakligen från Rumänien. Så om Rumänien misslyckas då är det per automatik vi i Sverige som ska ta över? Nä du käre Jonas, det anser inte jag!
 
Jag kan inte slå på TV´n, sätta på radion eller öppna en tidning längre, utan att överösas med rapporter om migranter, flyktingkatastrofer, sorg och elände. Inte heller slipper jag från att se kvinnor med kläder som täcker hela kroppen, barn som skriker och cyklar runt i byn överallt utan hjälm, som struntar i bilar som kommer körandes eller pekar finger när man säger till dom vara försiktiga. Det går migranter i vår trädgård och plockar fallfrukt (ett träd som nu är nedtaget för solens skull), det ringer folk på vår dörr när de ser vår byggställning på huset - frågar efter jobb på knagglig engelska.
Aaagh!!! Jag orkar inte se det längre!!!
Och det gör mig inte på något sätt till en dålig människa. Tvärtom - jag mår istället dåligt av hela situationen. Och vi är många som gör det.
 
Och säg nu inte, att "jag blundar för världens problem", att jag saknar empati och inte är solidarisk mot de som har det svårt. Det handlar INTE om det. Det handlar om, att det ibland är fullt tillräckligt med ens egna problem. Fullt tillräckligt! Och vi som bor här i landet ska inte straffas för att vi har en dräglig tillvaro. Vi ska inte straffas för att vi lever i ett land med fred och mat på bordet. Det är vår rättighet!
Som det är nu verkar målet vara att ALLA ska ha det lika dåligt - istället för att vi som kan... får ha en tillvaro i lugn och ro!