Epidemi?

I uppslagsboken läser vi följande om epidemi: "En epidemi eller farsot är ett utbrott av något, vanligen sjukdomar, som sprider sig mellan människor. Kriteriet på en epidemi är att antalet drabbade stadigt ökar tills epidemin har nått sin kulmen."

90 % av alla människor jag möter/känner är i dag förkylda. Det är allt från ont i halsen, ont i öronen, svårt att svälja, hosta, täppt näsa, huvudvärk, ont i kroppen, allmänt nedsatt. Eller allt på en gång.

I media hör vi sägas: "Nu går influensan igen", "influensatider är här", "fler än vanligt drabbas nu av svåra förkylningar" - och inte minst... man uppmanas vaccinera sig. Men, märk väl. Det är ingen garanti. Du kan bli sjuk ändå... säger personalen på Vårdcentralen. 

Själv var jag lindrigt förkyld över jul och nyår. Mådde bra i typ fem dagar och började oxå träna igen. Sen sa det Pang! Jag är nu inne på sjätte veckan. Har ätit antibiotika (äter sällan mediciner annars), antiinflammatoriskt, Ipren, Alvdedon, Treo, druckit hostmediciner som ska ta bort hostan, andra hostmediciner som ska frigöra slem. Ätit Echinagard, sprayat Echinagard. Ätit ingefära, druckit c-vitamin, vilat, gått promenader, vilat. Hostat mig genom nätterna (bott i gästrummet några veckor nu, så gubben kan sova).

Det började i halsen, men den har gett sig - nu sitter det i övre luftvägarna istället... NÄSAN!!!

Möter dagligen massor av folk som mår likadant. Och min stora fråga är:

VARFÖR KALLAS INTE DETTA FÖR EPIDEMI?

Näpp!!! När det handlar om influensor har de ett annat ord - då kallas det endemisk sjukdom. Men bara för att man har ett annat namn gör inte detta saken mindre allvarlig. 

Detta tillstånd tar enormt på kroppen. Arbetar man som jag inom vården? Ja, då kan man inte jobba. Det är omöjligt. Du kan inte, även om du vill, gå omkring bland gamla människor och snora och hosta slem. Dom blir rädda. Och... dom kan ju smittas. 

Varför är vi då så sjukajust nu? Varför sprids virus och bakterier med ljusets hastighet? Ja, det kan bero på den milda vintern. Vi behöver kylan för att "uppdatera" vårt immunförsvar. Kanske kan också de vita strecken på himlen spela en roll? 

Hahaha. Ja, jag vet att många av er kallar det konspirationsteorier. Men så gööör det då - om ni mår bättre av det! Överallt ser vi strecken. Men de dyker upp väldigt godtyckligt. Långa uppehåll ibland, sen är dom där igen. Och sällan på samma ställe. I veckan har jag haft 9-12 st varje morgon jag vaknat. Men, som sagt, andra dagar finns dom inte där. Märkligt, med tanke på att det sägs vara reguljärflyg. Vart tusan är dom planen dom andra dagarna... kan man undra.

Kadmium, arsenik och annat smått och gått faller ner på allt liv, gröda och växtlighet. Och detta är, gott folk, ämnen som verkligen pajar våra immunförsvar. Lägg sen till all trådlös teknik som omger oss, påverkar oss, sänker vårt försvar och pajar våra signalsubstanser. Kortslutning helt enkelt!

Och nej... det hjälper inte att jag har levt väldigt hälsosamt varje dag. Denna influensa drabbade mig med all kraft - efter dryga fem helt förkylningsfria år. Och just dessa fem år har jag varit extremt rädd om min kropp, ätit massor av nyttigheter, ekologisk så långt det gått, kokt avsvalnat vatten varje dag mm mm.

Men vad gör väl en "liten influensa" för ont. Jag blir väl bra nån gång, till slut. Under tiden jublar läkemedelsföretagen - som vanligt! Och ja, jag bidrar till deras vinst. När man hostar sönder magmusklerna, spyr upp slem, inte får sova på natten? Ja, då är man ett lätt byte för dessa företag. Då blir besöken till apoteket täta. Fiii fan!

(Bilden nedan: Vår himmel i går morse vid halv 8. Underbart blå och strålande sol.Jag räknade till 9 trails. Kors i taket!)