Valfrihet? Nej! Bedrägeri? Ja!

Valfriheten är väl ändå en av demokratins största hörnstenar. Men...
 
I veckan ringde de till mig från Viasat (vi har deras utbud i vår tv). De berättade om deras fina erbjudande; att vi nu snart hade Viaplay i vårt abonnemang.
- Har jag beställt det, frågade jag?
- Nej, den förmånen kommer automatiskt.
- Förmån? Jag vill inte ha något som jag inte beställt!
- Ja, men du kan inte välja bort det.
- Är det gratis?
- Nej, det kostar pengar, vi kommer att höja din avgift.
- Varför tvingar ni på mig något jag aldrig kommer att använda? Vi är inte tekniskt intresserade i vår familj och ser väldigt lite på tv.
- Men vi tvingar inte på er något. Detta är en bra tjänst, en förbättring i era tillval.
- Men jag kommer ju aldrig att använda det? Varför ska jag betala för något jag inte använder?
- Hur vet du det?
- Men snälla du, det vet jag väl!!!
- Ja men nu är det så....
- Jaha, svarade jag. Då vill jag inte ha Viasat längre.
- "Tystnad".
- Jag vill avbeställa Viasatt. Hör du det?
- Öhh, nu förstår jag inte?
- Du, fortsatte jag... jag skiter i det här. Det spelar ju ingen roll vad jag säger. Ni gör ju ändå vad FAN ni vill. JAG BRYR MIG INTE!!!!
Varpå jag slängde luren i örat på killen.
 
Var jag dum? Nä, tycker inte det. Hur skulle det se ut om jag och min man gjorde så i vårt företag.
 
En kund vill ha en ny altan byggd. Vi bygger altanen och sen bygger vi också en liten Friggebod på tomten. Kunden får fakturan och ser kostnaden för Friggeboden, som de naturligtvis inte vill ha/betala. Varpå vi svarar: Det är ju bara en fördel för er att få boden. Ni ska vara glada för det. Den bygger vi automatiskt, den går inte att välja bort, så ni måste betala!!!
 
Bedrägeri, svek, oärlighet, svindel, bluff, knep, skoj, båg, mygel, taskspeleri, lurendrejeri, bondfångeri, luftaffärer, förvillelse, illusion... kalla det vad ni vill. Det är dessa glosor som kännetecknar allt som har med den nya trådlösa tekniken att göra. Mobil/telefon-abonnemang, TV-abonnemang. Det ändras, nya tjänster läggs till, förnyas och "förbättras" - allt enligt ägarnas egna viljor. Vi, vi kan inget göra... vi kan inte välja bort nåt... vi ska bara betala.
 
Nu ska vi betala 249 kr i månaden för något vi inte bett om? Det blir 2988 kr om året. Låt oss säga att det är 10 000 hushåll som är i samma sits som oss, och aldrig kommer att använda skiten. Det ger nästan 30 miljoner om året. Och detta kan "de" göra utan att det är olagligt?
Fan va trött jag blir!!!