9/11 2001...

När Palme mördades, när Estonia gick under... eller när tvillingtornen rasade i New York... då vet vi nog alla, både Du och Jag... var vi befann oss, med vem vi var och hur det kändes att höra nyheterna, eller hur?
 
När tvillingtornen i New York rasade kommer jag ihåg mycket väl var jag var och med vem.
(Jag väljer att säga "när dom rasade" eftersom jag är av den övertygande åsikten att det inte var ett terror-attentat utan en iscensatt "rivning" fixad av amerikas makthavare. För att få amerikanska folket över på sin sida i jakten på muslimska terrorister. Typ som i filmen "Long kiss godnight" från 1996, fem år före tornen rasade... kolla in den).
 
När nyheten sändes på TV satt jag i min lägenhet i Götene och hade just den stunden besök av en präst. En kvinnlig präst från en av församlingen runt Götene. Vi glömde helt vad vi skulle tala om och satt som förstenade framför TV´n och tittade på skådespelet. När första chocken släppt talade vi i mun på varandra om vem, varför och hur? Just i den stunden visste vi ju ingenting om varken orsak eller verkan. Vi satt och följde sändningen på TV och såg hur först den ena skyskrapan föll... sen den andra...
Jag minns tydligt vad jag sa till min besökande präst. Jag sa:
"Jag garanterar dig, att när det gått några år så kommer Hollywood att göra film på hela eländet".
Prästen svarade då med förfäran: "Nej, där tar du fel. Det kommer dom aldrig att göra. Även dom har gränser. Det kommer inte att hända".
Men... visst hände det. En film med Nocolas Cage i huvudrollen... en film för att (som de säger) hedra de brandmän och poliser som offrade sina liv den dagen.
Suck... Hollywood i ett nötskal!
 
Makthavarna i USA fick till stor del precis som de ville. De hade folket med sig när de gick in i land efter land i Mellanöstern. Nu kunde de göra precis som de ville, eller som Bush sa: "Om ni inte är MED oss - då är ni EMOT oss".
Ja hej å hå!
 
Nu, i dag, tretton år senare... ja då har folk sedan länge slutat köpa myndigheternas snack om terror-attack. Det finns filmer som bevisar motsatsen. Inte bra, inte bra... jag menar att folk tänker själva. Det gillas INTE av amerikanska makthavare.
Och vad gör dom då? Jo... de börjar försvaga amerikanska folket inifrån istället. Inte så det syns, nä...knappt märkbart. (nåja... om vi bortser från den ekonomiska kraschen för några år sen, den tog ju rejät skruv på det amerikanska folket, men det räcker inte.... inte för makthavarna).
Nej något annat har nu börjat ske. Det har införts i delstat efter delstat, och nu i dag hänger USA´s största och mest betydelsefulla dagstidning på drevet.
 
Vaddå undrar ni?
Jo... ett legaliserande av drogen marijuana, hash.
New York Times (NYT)tycker det är anmärkningsvärt att denna drog är förbjuden (?), då den inte ens är lika farlig som alkohol och cigaretter. Hmmm... undrar vem som "äger" tidningen? Jo, det gör en familj vid namn Sulzberger, och de äger även 33 andra dagstidningar runt om i USA. Snacka om makt... snacka om makt!
 
Vad vinner NYT på detta utspel? Jo, folket naturligtvis, FOLKET!!! Om det är något som amerikanarna är förtjusta i så är det just att droga sig, att försvinna in i en betydligt muntrare tillvaro än vad som till vardags bjuds i det amerikanska samhället. Och vad blir resultatet? Jo... som med alla andra som röker hash... dom skiter i vad som händer i samhället, de bryr sig bara om sig själva.
Och så var ännu en strid vunnen över folket.
Kan vi inte skrämma dom till lydnad så... varför inte droga dom.
 
Hash säljs i dag helt legalt i flera stater. Nu tycker New York Times att det ska ske över hela landet.
Jaha... vi får väl vänta och se vad som händer. Vilka beslut som kommer att tas, vilka länder som kommer att drabbas, hur mycket motstånd det amerikanska folket skänker...
Eller... kanske är det just vad som INTE händer i USA som vi får uppleva? För allt kommer ju att hända nån annanstans, hos ett annat folk i ett annat land... eller hur?