Och inte bara värktabletter...

Inom vården i dag delas det ut tabletter både ur apodoser och dosetter (samt mängder med inhalatorer och droppar av olika slag. För att inte tala om allt pulver för att ge lösare eller fastare mage). Inom äldreomsorgen är det vanligt att vårdtagare har båda delarna. Ibland när man ska ge mediciner fylls hela handen upp på patienten... kan vara 10-12 tabletter på en gång, kanske ännu fler. Detta upprepas 1-2 kanske 3 ggr på ett dygn. På bilderna nedan kan vi se hur det ser ut (bilderna lånade från nätet).
När jag åker runt och delar ut mediciner bland mina vårdtagare... gamla, skröpliga. Men jätteglada för att någon kommer till dom... är det lätt att känna skuld. Skuld för att jag inte kan göra mer för deras situation. Dom är oftast mycket ensamma och enda besöket på dan är när vi kommer och hälsar på.
Att den stora delen av besöket ska gå till att dela ut alla dessa tabletter känns så fel. När jag sen, med mitt analytiska handikapp, tänker på vad läkemedelsindustrin tjänar på alla dessa gamla... ja då blir jag heligt förbannad.
Men... jag har ju ett jobb, jag har en lön... Så jag delar ut medicinen, tänker på något annat och skjuter undan alla tankar med skuld. Stämplar ut och åker hem.
 
APODOS och DOSETT