Vårt samhälle, våra medmänniskor!

Jag blir så ledsen, så uppgiven...
Ser du bilden längst ner? Det är en bild av nynazister som demonstrerar på svenska nationaldagen. Dessa människor, gott folk, är inga jag identifierar mig med, tvärtom! Detta är vilsna unga män som söker gemenskap och identitet på ett extremt sätt. Män med total avsaknad av kunskap. Detta är nynazister...
 
Ser på TV, hör i radio, läser tidningar/löpsedlar... kollar på sociala medier. Överallt ondgör man sig över SD´s framgångar i EU-valet. Man kallar deras väljare för idioter, skriver "Fan" med stora bokstäver ihop med Jimmy Åkesson på löpsedlar (Expressen). "Kloka" personer sitter i TV och uttalar sig om SD. Kallar dom för rasister, nazister, främlingsfientliga. Med andra ord... alla de som röstade på SD går in under detta epitet. Alla som röstade på SD är rasister...
 
De senaste veckorna har jag varit i många trevliga samtal, nja kanske inte alltid så trevliga förresten. Men i samtal med trevliga människor kanske låter bättre.
Det har varit pensionärer, människor med utländsk bakgrund som bott i Sverige i många många år. Det har varit nyanlända, en del från afrikanska länder ett par från Syrien. Och, det har varit helt vanliga svenska medborgare som jag själv. Gemensamt för alla har varit att de säger sig hålla på SD, rösta på SD.
 
En gammal man som bor här på orten var heligt förbannad för att pensionärerna motarbetas och utnyttjas. Han sa att det var bara SD som tog upp deras problem på ett rättvist sätt. Han talade om den höga skatten, dyra medicinerna, krångliga apoteksrutiner och hårt klimat för de gamla. Han visade på sina sönderstuckna armar efter dialysbehandlingen. "Det blir aldrig något över och jag som jobbat hela mitt liv". Han sa sig bli så ledsen över att inte våga tala om för någon att han röstar på SD. Han hade ingifta släktingar från andra länder som han tyckte så mycket om... "Jag är ingen rasist, förstår inte varför det ska vara så här". Denne gamle man går inte i svart bomberjacka och demonstrerar - han finns inte med på bilden nedan.
 
En kvinna som invandrat från Afrika och bott i Sverige i två år, i väntan på uppehållstillstånd var jätteledsen för att hon inte fick någon möjlighet att läsa svenska språket (SFI). Dom är för många, hon får inte plats. Hon sa på engelska till mig: Jag vill inte vara kvar i Sverige, jag vill söka ett annat land där det finns jobb, men det får jag inte". Hon var bedrövad. Även hon sa att de enda som bryr sig om hur fel invandringspolitik vi har i Sverige var SD... men hon kunde ju tyvärr inte rösta. Denna kvinna finns inte heller med på bilden nedan.

En man från afrika som bor i Skövde, var också orolig. Han har fru och fyra barn. Varken han eller hans fru kommer in på SFI, pga av höga deltagarantal. Han var riktigt ledsen. Vill lära sig språket men får inte. Hans barn kunde lite svenska som de lärt sig genom lek ute på gården. Även han vill lämna Sverige, ville till Italien. "Där finns det jobb" sa han. Även om att man i Italien varken får bidrag eller bostad när man kommer dit... "Spelar ingen roll, det ordnar sig, för jag vet att jag kan få jobb och kan bo hos kamrater till dess". Men de hade hört att Sverige var bästa landet, nu ångrade han sig djupt. "To many imigrants here", sa han. Inte heller honom kan jag se på bilden nedan.
 
Detta är vardagen i Sverige. Det är detta som gett SD så många röster till EU-parlamentet, och som förmodligen också kommer att ge effekt i riksdagsvalet till hösten. Varför? VARFÖR envisas då media att peka ut SD som främlingsfientliga?
Vilka SD kommer att samarbeta med i EU är egentligen ointressant. Även om det är Le Pen i Frankrike eller andra likasinnade. Det måste bli ordning och reda på invandringen i Sverige, och även andra EU-länder. Vi måste bli bättre att hjälpa människor på plats i deras egna länder. Inte stå totalt handfallna och säga "Kom hit till oss, bo här, vi tar hand om Er"... och samtidigt inte ha stake nog att ge oss på de makthavare som skrämmer iväg människor på flykt från sina hemländer.
FN? Varför tar dom inte i med hårdhandskar mot de länder som skapar flyktingströmmar? Varför?
 
Självklart ska vi hjälpa människor. Självklart är det fruktansvärt med krig, flykt, våld och död. Självklart ska människor som lider få en fristad, möjlighet till nytt liv. Men när de som kommer hit själva säger, att de ångrar de åkte till Sverige, att de trodde Sverige var himmelriket på jorden... ja då är det något som är mycket mycket fel. Och om vi som svenska medborgare vänder oss till det enda parti som vågar öppna munnen i invandringpolitiken - då är vi INTE per automatik rasister. NEJ!
 
Vi tar gärna de sämre sidorna med SD, bara vi får in dom på arenan så att detta stora sociala och ekonomiska "experiment" uppmärksammas. Vi lägger hellre vår röst på SD än på de andra partierna. De som talar om tolerans, mångkultur, hjälp och skydd samtidigt som de skriker sig hesa och kallar "oss andra" för rasister. Vad uträttar dessa högljudda skaror? Vad gör dom rent konkret för de flyktingar som kommer hit. Inte ett skit.
All energi läggs på att skälla och hata de som röstar på SD. Medan de som röstar på SD faktiskt medverkar till att något händer, nämligen röstar på ett parti som lyfter fram problemet! Som vill förändra, förbättra och i förlängningen ge flyktingar en trygg framtid. En framtid kanske här i Sverige, kanske i ett annat land eller förhoppningsvis i deras egen hemland.
 
Själv är jag oerhört ödmjuk och tacksam inför det faktum att jag bor i ett land som jag slipper fly ifrån, ett land som är demokratiskt. Tyvärr har denna demokrati urholkats de senaste åren. Nu går människor och röstar på ett parti som faktiskt sitter i riksdagen - men sedan vågar dom inte tala om att de gjort det. Så får det absolut inte vara.
 
Ja just det... jag är inte heller med på bilden nedan!