Alkoholvanor bland unga...

Nu är det Annadag jul och tiden har gått fort, mycket fort. Har varit på väg att skriva flera gånger. Särskilt efter att jag hörde nyheterna på radion för en tid sedan - att alkoholkonsumtionen bland unga minskat rejält.
Aha, tänkte jag då. Och tänkte direkt på datorer, spel och facebook. Döm om min förvåning när jag nu satte mig för att kommentera denna "nyhet" och hittade flera artiklar som säger samma sak. Kul!
Här är en av artiklarna:
http://www.svd.se/nya-siffror-unga-dricker-mindre-alkohol
 
Att dataspel, sociala kontakter på facebook samt mobiler och annat är en stor orsak till den minskade alkoholkonsumtionen bland unga är inte alls konstigt. Det ena missbruket ersätts av det andra.
 
Att dricka alkohol och bli full är väldigt konkret. Det ger en direkt effekt både när det gäller fysiska skador och följder såsom brott, ofrivillig sex, olyckor mm. Vilket ju naturligtvis INTE är bra. Men sociala medier då? Mobiler? Är de så mycket mindre skadliga?
 
Nej! Naturligtvis inte. Detta har jag ju skrivit spaltmetrar om här på min blogg. Enda skillnaden är att det tar längre tid att förstöra kroppen när man utsätter den för trådlös strålning. Men sjuka blir vi alla - förr eller senare!
Trådlös teknik skadar och det gör även alkohol. Bäst vore, om både alkohol och trådlös teknik i princip försvann.
Låt räddningstjänst och polis använda mobiler, det räcker. Sen kan vi ha den gamla sortens mobiltelefoner i bilen, som var meningen från början. En vanlig gammal hederlig väckarklocka på nattduksbordet, skriva brev för hand som vi gjorde förr, ta kort med en kamera, söka information på Internet via en fast stationär dator och fast telefon-abonnemang. 
Och alkoholen? Varför inte striktare regler på systemet. Motbok vet jag. Att vi bara får köpa en viss mängd i månaden. Och inte låta folk köpa sprit inom EU hur som helst. Äh va fa..., vi kan väl skippa skiten helt! För min del kvittar spriten fullkomligt. Det lilla jag dricker kan jag verkligen vara utan!
 
Det är många som tycker som jag, det vet jag.
Men alla Ni andra då? Ja, ni gör som bonden som skulle hugga svansen av katten. Han tog lite i taget - för att det inte skulle göra så ont! 
 
God fortsättning på ledigheten!
 
(PS. Det kallas för provokation och ironi, om Ni inte redan visste det)