Ännu en kommentar...

Ännu en kommentar från Cancerfonden. De kommenterar att jag ifrågasätter deras forskning i förebyggande syfte, att så många fler blivit sjuka. De skriver:
 
Cancerfonden Det är just det som är ett av våra mål. Att minska antalet som insjuknar. Ju fler som gör aktiva livsstilsval (inom de områden som nämns ovan), desto färre insjuknar.
 
Jag: Om det är ett av Era mål, då har ni ju verkligen misslyckats... Ni talar inget om strålningsriskerna? Men ni går väl på de forskningsrapporterna som SSM och KI tagit fram kan jag tro.
 
* * *
 
Intressant att se om de svarar och kommenterar strålningen. I så fall återkommer jag.
 
* * *
 
Självklart så svarade Cancerfonden på mitt inlägg. Och precis som väntat... här är svaret:
 
Cancerfonden Vad beträffar den joniserande och icke-joniserande strålningens betydelse för uppkomst av cancer har Cancerfonden i dagsläget ingen anledning att ifrågasätta Strålsäkerhetsmyndighetens bedömningar. Läs gärna: http://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/.../Mobiltelefon.../
 
Länken de hänvisar till känner jag väl till. Den första meningen på den sidan lyder:
"Ny forskning tyder inte på några hälsorisker med att använda mobiltelefoner eller trådlösa datornätverk."
 
Samtidigt som de lite längre ner på sidan skriver:
"Den som talar i mobiltelefon bör, av försiktighetsskäl, använda handsfree och hålla ut telefonen från kroppen under samtal."
 
Försiktighetsskäl? Men om strålningen är ofarlig? Varför ska man då vara försiktig?
 
Att man blir trött på alltihop är nog årets underdrift. Att sen det ena landet efter det andra plockar ner mobilmaster utanför skolor, förbjuder WiFi i skolor, samt uppmanar till stor försiktighet med användandet av trådlöst för barn under 15 år - det är väl bara skitsnack? Och alla myndigheter i de länder som tar dessa beslut är väl helt dumma i huvudet...
Några intressanta länkar: