Våld är våld - även om det är på låtsas!

Skrev i förra inlägget om vargen som dödades i en trädgård, och att samma sak på film anses underhållande. Samma sak gäller ju våld i stort.
 
Många är dom som fasas över det ökade våldet på gatorna. Att det skjuts folk, mördas, misshandlas och våldtas mer än tidigare i vårt land. 
 
Samtidigt sätter sig samma människor framför filmer och program på TV där både våld, mord, misshandel och våldtäkter spelar en avgörande roll i underhållningsvärdet. Det finns t o m flera olika poddar som tar upp just mord. 
Så det är egentligen inte konstigt att det gick som det gick för vargen i Tierp. Kan inte säga annat än att i vissa lägen är människor konsekventa. För samma fenomen som gällde just denna varg, gäller tydligen också underhållningsvåldet!
 
Själv hatar jag all form av våld. Precis allt. Den vi ser och läser om i media, som nu pågår mer än någonsin världen över, även i Sverige. Hatar det! Mår så dåligt, får mardrömmar, panik. Vill inte se nyheterna längre, orkar inte läsa tidningarna. Har fantasi nog att se hemskheterna framför mig - och dyliga minnesbilder vill jag inte ha på min näthinna. Och detsamma gäller det s k "underhållningsvåldet".
Jag går ifrån TVn direkt, hur lite våld det än är. Sätter aldrig på sån skit över huvud taget. Och det är lätt att slippa det i dag för min egen del - eftersom jag inte längre har någon TV. Så underbart!
 
Men människor i stort borde skämmas. Hur är man funtad när man ena stunden skriker efter fler poliser, mer trygghet, mer straff och rättvisa - när man stunden senare sitter och dreglar och hetsar upp sig över samma elände... men på låtsas?
Det görs filmer om massmördare, grova våldtäkter, misshandel och ond bråd död. T o m obduktioner har stort underhållningsvärde. Och folk ser på det, kallar det för spännande, intressant, god underhållning, pratar om det och jämför sina känslor och åsikter om innehållet/karaktärerna. 
Trötta mig!
 
Kolla bara vad någon skriver om filmen "Morden" nedan. "Stämningsfullt och spännande"??? Herregud!
 
Sjukt är vad det är. Sjukt!