Sverige - dubbelmoralens högborg!

Först var det etananolen som skulle rädda miljön...
 
"Etanolbilar är de mest populära bilarna drivna med förnyelsebara drivmedel i Sverige. En etanolbil är relativt lik en bensindriven bil då bägge använder Ottomotorer."
 
Hej å hå vad vi är miljöriktiga i vårt avlånga land. Sverige går först i ledet, slår sig för bröstet och hävdar att vi har elbilar och etanoldrivna bilar för att rädda miljön!
 
Men jag undrar... VEMS MILJÖ ÄR DET VI RÄDDAR?
 
Dubbelmoral! Det handlar om olika moral och miljötänk för olika länder. Sverige är sååå värt att rädda och skydda. Men var kommer då etanolen ifrån?
 
Jo, huvudsakligen kom den från Brasilien, där man högg ner regnskogar och använde barnarbete för att odla och skörda sockerrör - och därmed producera etanol.
 
Men... detta hände ju inte i vårt land utan på en helt annan kontinent. Då gjorde det ju inget! Bara vi är miljövänliga i lilla Sverige!
 
Men på senare år har det hänt något. Följande artikel är från SvT 2019...
 
                                           * * *

”Framtidens miljöbränsle” – så såg många på etanolen för 10-20 år sedan. Sverige skulle bli världsledare. Saab, som fortfarande var en biltillverkare att räkna med, firade framgångar med biopower. Volvo, Ford och Volkswagen hängde på med flexifuel och multifuel.

Svenska politiker eldade på med förmåner för att locka folk att köpa etanolbil: Miljöbilspremie, gratis parkering, befrielse från trängselskatt, lägre fordonsskatt och sänkt förmånsvärde var några. Även själva bränslet E85 – 85 procent sprit och 15 procent bensin – fick skattelättnader. Koldioxidutsläppen skulle ned.

Etanol? Ett förnybart bränsle som halverar bilens fossilutsläpp utan att kosta skjortan – låter inte det som ett vinnarkoncept i dagens tider av klimatångest? Faktum är att ett sådant bränsle finns på mer än varannan mack redan i dag – men det är knappt någon som kör på det. Varför?

Tvingande lag

2006 kom pumplagen, som tvingade alla tankställen som sålde mer än viss volym att även tillhandahålla ett förnybart bränsle. Flertalet mackägare valde att investera i etanolpumpar. De som inte ansåg sig ha råd fick stänga.

Och framgångarna kom. 2008-2010 var nästan var fjärde bil som såldes en etanolbil och runt om i Sverige fylldes bilarnas bränsletankar med hundratusentals kubikmeter E85.

Sedan vände allt. E85 fick rykte om sig att orsaka motorproblem samtidigt som det restes frågetecken kring miljönyttan med att tillverka fordonsbränsle av grödor som skulle kunna bli mat. Dessutom blev det plötsligt dyrt att köra på sprit, och försäljningen rasade. 

Jo... man fick upp ögonen för hur etanol framställdes. och från att ha betraktats som kvarterets miljöhjältar förvandlades de som körde på E85 illasinnade individer som bidrog till skogsskövling och tog mat från svältande barn. Priserna höjdes och ingen ville längre ha etanolbilarna.
 
Vad fick vi då istället? Jo... ELBILAR! Men där har "dom där makthavarna" missat en sak. Vid tillverkning av batterier till elbilar utnyttjas också barn i arbetet i de gruvor där ädelmetallerna utvinns. Och, än i dag vet ingen hur man ska återvinna batterierna som är ett mycket stort miljöhot. Lite ur askan i elden alltså...
 
Varför är det moraliskt fel att använda etanol? Men helt ok att köra elbil?
 
Jag tar mig för pannan... som vanligt!
 
När får vi se gravstenen över Elbilen?